| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Taşra Teşkilatı | OMM 510 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BÜNYAMİN PUNAR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Merkez ağırlıklı olarak görülen tarih derslerini taşra açısından zenginleştirip dengelemek. |
| Dersin İçeriği | Klasik taşra teşkilatı: beylerbeyi, sancakbeyi, kadı, naip, subaşı, timarlı sipahi, hakim, türkmen beyi, Kırım Hanı. 18. yüzyıl: Vali, voyvoda, muhassıl, mütesellim, kethüda, mültezim, malikaneci, ayan, kadı, Kırım Hanı, hakim, reis, Türkmen Beyi, Dayı. 19. Yüzyıl: Eyalet, Vilayet, Sancak, Kaza, Vilayet Meclisleri, Ayan meclisi, kadı, Aşiret Reisleri, Voyvodalar, kaymakam. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı taşra idaresinin esnek ve değişken yapısını kavrar. | Proje, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 2 | Modern öncesi merkeziyetçi taşra idaresinin doğasını anlar. | Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 3 | Mali düzenlemeleri Osmanlı taşra idaresiyle ilişkilendirebilir. | Örnek Olay, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Sözlü Sınavlar, |
| 4 | Askeri düzenlemeleri taşra idaresiyle ilişkilendirebilir | Anlatım, Örnek Olay, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 5 | Savaş ve isyanları yönetmede taşra idaresinin rolünü ayırt eder. | Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Sözlü Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İlk fetihler ve öncesine referansla Osmanlı taşra teşkilatının oluşumu. | Yok |
| 2 | 15. yüzyıl sonlarına kadar Osmanlı taşra teşkilatı. | Önceden yüklenen okuma parçaları. |
| 3 | Yavuz Sultan Selim ve Kanuni devri taşra teşkilatı. | Önceden yüklenen okuma parçaları. |
| 4 | 1566-1609 taşra teşkilatının büyümesi ve yeni teamüller. | Önceden yüklenen okuma parçaları. |
| 5 | 1609-1699 Mansıp ve paye ayrımının yerleşmesi: vali, mütesellim, mutasarrıf, muhassıl. | Önceden yüklenen okuma parçaları. |
| 6 | Teorinin pratikten ayrışması: malikane devrinin girift ilişkileri. | Önceden yüklenen okuma parçaları. |
| 7 | Ayanlar çağı. | Önceden yüklenen okuma parçaları. |
| 8 | Nizam-ı Cedit devrinin taşra yansımaları. | Önceden yüklenen okuma parçaları. |
| 9 | II. Mahmud devrinin merkezileşme hareketleri. | Önceden yüklenen okuma parçaları. |
| 10 | Taşrada tanzimat ve temettuat yayılımı. | Önceden yüklenen okuma parçaları. |
| 11 | Nazırlıklar ve Düyun-u Umumiye kıskacında taşra yönetimi. | Önceden yüklenen okuma parçaları. |
| 12 | Taşra zabitanı ve milis kuvvet odaklı taşra organizasonu. | Önceden yüklenen okuma parçaları. |
| 13 | Yarı otonom taşra idari çözümleri. | Önceden yüklenen okuma parçaları. |
| 14 | Değerlendirme. | Önceden yüklenen okuma parçaları. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Tahrirler, sancak tevcih defterleri, ruznamçeler, kazasker ruznamçeleri, temettuat defterleri, salnameler. Ömer Lütfi Barkan, "Timar" İslam Ansiklopedisi, Cilt 12/1, sf. 286-333. J. Von Hammer Purgstall, Kırım Hanlığı Tarihi, İstanbul: İsnan Yayınları, 2020. Yavuz Ercan, Osmanlı İmparatorluğunda Bulgarlar ve Voynuklar, Ankara: TTK, 1989. Mehmet Maksudoğlu, “Tunusta Dayıların Ortaya Çıkışı”, AÜİFD, XIV (1966), s. 189-203. a.mlf., “Tunusta Hâkimiyetin Dayılardan Beylere Geçişi”, a.e., XV (1967), s. 173-187. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi, Cilt 1, Ed. E. İhsanoğlu. Evliya Çelebi. Evliya Çelebi Seyahatnamesi. Haz. Seyit Ali Kahraman ve Yücel Dağlı. İstanbul: YKY, 1999. Başar, Fahamettin. Osmanlı Eyalet Tevcihatı (1717-1730). Ankara: TTK, 1997. Kunt, İbrahim Metin. Sancaktan Eyalete: 1550-1650 Arasında Osmanlı Ümerası ve İl İdaresi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 1978. Feridun M. Emecen ve İlhan Şahin, “Osmanlı Taşra Teşkilatının Kaynaklarından 957-958 (1550-1551) Tarihli Sancak Tevcih Defteri I” Belgeler XIX/23 (1999): 53-121. Şerafettin Turan, “XVII. Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğunun İdari Taksimatı (H. 1041/M. 1631-32 Tarihli Bir İdari Taksimat Defteri)” Atatürk Üniversitesi 1961 Yıllığı, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, 1963, 204, 217. Yuzo Nagata, Tarihte Ayanlar, Ankara: TTK, 1997; Akyıldız, Ali (2006). “Osmanlı Merkez ve Taşra Teşkilâtlarının Yeniden Yapılanma Süreci (1836-1856). Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Osmanlı taşra idaresinin esnek ve değişken yapısını kavrar. |
| 2 | Modern öncesi merkeziyetçi taşra idaresinin doğasını anlar. |
| 3 | Mali düzenlemeleri Osmanlı taşra idaresiyle ilişkilendirebilir. |
| 4 | Askeri düzenlemeleri taşra idaresiyle ilişkilendirebilir |
| 5 | Savaş ve isyanları yönetmede taşra idaresinin rolünü ayırt eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 158 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||