Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bağlamsal Dilbilgisi I ELT 107 1 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MELİHA RABİYE ŞİMŞEK
Dersi Verenler Doç.Dr. MELİHA RABİYE ŞİMŞEK,
Dersin Yardımcıları

Doç. Dr. Meliha R. Şimşek 

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

İleri düzeydeki yapıları bağlam içerisinde tanımak ve çözümlemek, biçim-anlam-işlev üçlüsünü kavramak ve duruma uygun dil kullanımları konusunda edinç geliştirmek ve anlatımda doğruluk ile güvenci artırmak

Dersin İçeriği

Kip, zaman, görünüm, (karşı)olgusallık, geçişlilik gibi sözcüksel-dilbilgisel kavramları tanıma, tümce ve tümce-ötesi düzeyde çözümlemeler yaparak dilsel farkındalığı artırma, kullanımı en sorunlu birimler için hata kaynağını saptama ve iletişimsel öğretim etkinlikleri içinde bağlama uygun kullanımları pekiştirme.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tümce bileşenleri, türleri, zaman, görünüm, çatı gibi dilbilgisel ulamlar arasındaki ilişkileri kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Farklı metin türlerini çözümleyerek, ileri düzeydeki yapıların kullanımına ilişkin eleştirel bakış açısı kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Biçim-işlev bilgisini pekiştirmenin yanı sıra, etkileşimsel etkinlikler aracılığıyla ileri düzeydeki yapılar üzerindeki hakimiyetini geliştirir. Proje, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders tanıtımı
2 Karşılaştırmalı zamanlar (I) : Zaman, Kip ve Görünüm
3 Karşılaştırmalı zamanlar (II) : Zaman, Kip ve Görünüm
4 Temel kipsellik kavramları (I): Yeterlik, gereklilik ve önerilebilirlik
5 Temel kipsellik kavramları (II): İzin ve mantıksal olasılık
6 İngilizce kipsellik: Gerçek/Yarı-öbeksel kipsel eylemler ve bilgisel (olmayan) kipsellik
7 Ara sınav
8 Koşul Tümcecikleri (I): Olgusallık-karşıolgusallık (Şimdiki zaman)
9 Koşul Tümcecikleri (II): Olgusallık-karşıolgusallık (Geçmiş zaman)
10 Edilgenleştirme (I): Geçişlilik
11 Edilgenleştirme (II): İzleksel gelişim
12 Öğrenci projelerinin değerlendirilmesi
13 Öğrenci projelerin değerlendirilmesi
14 Pekiştirme
Kaynaklar
Ders Notu

SABİS 

Ders Kaynakları

Elbaum, S. N. (2021). Grammar in context 3 (7th. Ed.). Cengage Learning.

Maurer, J. (2017). Focus on grammar 5 (5th. Ed.). Pearson.

Vince, M. (2008). Macmillan English grammar in context. Macmillan Education. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır.
2 Yabancı dilde ve anadilde üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. X
3 Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır.
4 Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri bilir ve kullanır.
5 Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür.
6 Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder, değerlendirir, adapte eder ve kullanır.
7 Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular.
8 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. X
9 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, işbirlikçi çalışma, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. X
10 Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular.
11 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi süreci sonunda yabancı dili farklı bağlamlara uygun etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. X
12 Yabancı dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir, hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Tümce bileşenleri, türleri, zaman, görünüm, çatı gibi dilbilgisel ulamlar arasındaki ilişkileri kavrar. 2 2 2 2 2
2 Farklı metin türlerini çözümleyerek, ileri düzeydeki yapıların kullanımına ilişkin eleştirel bakış açısı kazanır.
3 Biçim-işlev bilgisini pekiştirmenin yanı sıra, etkileşimsel etkinlikler aracılığıyla ileri düzeydeki yapılar üzerindeki hakimiyetini geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
1. Kısa Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Kısa Sınav 1 2 2
Performans Görevi (Uygulama) 1 8 8
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 68
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,72
dersAKTSKredisi 3