Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilgi Tasarımı GIT 424 8 1 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. MUHAMMET ENES ŞAHİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere bilgi hiyerarşisindeki tüm bilgi türlerini anlamlandırmak, analiz etmek ve etkili görsel yapılarla sunmak için bilgi tasarımı ilkelerini öğretmek.

Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenci, bilgi tasarımının tanımını, kapsamını ve tarihsel süreçteki önemli gelişmeleri kavrayarak açıklayabilir.
2 Sayısal, niteliksel ve karmaşık verileri analiz eder ve hangi grafik türünün kullanılacağına karar verir.
3 Tasarımlarında okunabilirlik, görsel hiyerarşi ve estetik dengeyi sağlayacak şekilde temel tasarım ilkelerini uygular.
4 Grafiklerin ne zaman ve neden kullanılması gerektiğini bilir, kötü grafik örneklerini eleştirel biçimde analiz edebilir.
5 Bilgi tasarımı süreçlerinde dijital araçları etkin şekilde kullanır.
6 Bilgiyi bir anlatı bağlamına oturtarak izleyicinin dikkatini çekecek görsel hikâyeler kurgular.
7 Kendi seçtiği bir veri seti üzerinden araştırma yapar, tasarım sürecini yönetir ve proje çıktısını sunar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilgi Tasarımı Nedir? (Bilgi Türleri ve Gösterim Biçimleri)
2 Görsel Algı ve Hiyerarşi
3 Bilgi Tasarımında Tasarım Elemanları
4 Grafik Türleri: Ne, Ne Zaman, Neden?
5 Bilgi Görselleştirme Araçları (Uygulama)
6 Hikâyeleme ve Veri Anlatısı
7 Etkileşimli Bilgi Tasarımı
8 Proje
9 Proje
10 Proje
11 Proje
12 Proje
13 Proje
14 Proje
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Armstrong Helen (2011), Grafik Tasarım Kuramı, Espas Yayınları.

Uçar, Tevfik Fikret (2005). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Yayınları.

Kelleher, J. D. (2022). Veri Bilimi. Tellekt

Harrison, L., Reinecke, K., & Chang, R. (2015, April). Infographic aesthetics: Designing for the first impression. In Proceedings of the 33rd Annual ACM conference on human factors in computing systems (pp. 1187-1190).

Bradshaw, P. (2024). The Online Journalism Handbook. Routledge.

Brodlie, K. W., Carpenter, L. A., Earnshaw, R. A., Gallop, J. R., Hubbold, R. J., Tufte, E. R. (2001). The visual display of quantitative information (2nd ed.). Cheshire, CT: Graphics Press.

Tufte, E. R. (1997). Visual explanations: Images and quantities, evidence and narrative. Cheshire, CT: Graphics Press.

Tufte, E. R. (2006). Beautiful evidence. Cheshire, CT: Graphics Press.

Cairo, A. (2016). The truthful art: Data, charts, and maps for communication. Berkeley, CA: New Riders.

Lupton, E., & Phillips, J. C. (2015). Graphic design: The new basics (2nd ed.). New York, NY: Princeton Architectural Press.

Lupton, E. (2017). Design is storytelling. New York, NY: Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum.

Cairo, A. (2013). The functional art: An introduction to information graphics and visualization. Berkeley, CA: New Riders.

Few, S. (2009). Now you see it: Simple visualization techniques for quantitative analysis. Oakland, CA: Analytics Press.

Few, S. (2012). Show me the numbers: Designing tables and graphs to enlighten (2nd ed.). Burlingame, CA: Analytics Press.

Knaflic, C. N. (2015). Storytelling with data: A data visualization guide for business professionals. Hoboken, NJ: Wiley.

Meirelles, I. (2013). Design for information: An introduction to the histories, theories, and best practices behind effective information visualizations. Beverly, MA: Rockport Publishers.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek.
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak.
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek.
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek.
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak.
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak.
9 Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak.
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak.
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek.
15 Estetik farkındalığa sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Öğrenci, bilgi tasarımının tanımını, kapsamını ve tarihsel süreçteki önemli gelişmeleri kavrayarak açıklayabilir.
2 Sayısal, niteliksel ve karmaşık verileri analiz eder ve hangi grafik türünün kullanılacağına karar verir.
3 Tasarımlarında okunabilirlik, görsel hiyerarşi ve estetik dengeyi sağlayacak şekilde temel tasarım ilkelerini uygular.
4 Grafiklerin ne zaman ve neden kullanılması gerektiğini bilir, kötü grafik örneklerini eleştirel biçimde analiz edebilir.
5 Bilgi tasarımı süreçlerinde dijital araçları etkin şekilde kullanır.
6 Bilgiyi bir anlatı bağlamına oturtarak izleyicinin dikkatini çekecek görsel hikâyeler kurgular.
7 Kendi seçtiği bir veri seti üzerinden araştırma yapar, tasarım sürecini yönetir ve proje çıktısını sunar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Atölye) 50
Toplam 50
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)