Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Beslenme Biyokimyası ve Diyet | BIY 340 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ESRA YILDIZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Beslenmede yer alan yiyecekleri biyokimya açısından incelemek, yiyeceklerin metobolize olması, hücreler tarafından alınıp enerjiye dönüşmesi ve enerjinin kullanımı temel konularını teorik olarak öğrenmek, yeterli ve dengeli beslenme hakkında bilgi sahibi olmak |
Dersin İçeriği | Beslenmede yer alan yiyeceklerin biyokimyası, makromoleküllerin ve minerallerin beslenmedeki ve enerji metabolizmasındaki rolleri, gıda katkı maddeleri, sağlıklı ve dengeli beslenme |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Beslenme biyokimyası alanında temel bilgiyi teorik olarak öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Beslenmedeki önemli makromolekül yapılarını ve monomerlerini kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
3 | Besinleri ve besin gruplarının sağlıkla ilişkisini kavrar | Anlatım, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Makrobesin ve mikrobesin öğelerinin metabolizmadaki görevini öğrenir | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
5 | Besinlerin sindirimi ile ilgili enzim ve hormonları öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | Boşluk Doldurma Testleri, |
6 | Suyun organizma için önemini anlar | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Gıda katkı maddelerini ve kötü beslenme alışkanlıklarını öğrenir | Anlatım, | Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Yetersiz ve dengesiz beslenmenin sağlık üzerine olumsuz etkilerini kavrar, obezite hakkında fikir sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Besin ve beslenme tanımları, besin ögelerinin sınıflandırılması | |
2 | Organizmada sindirim, emilim ve taşınma sistemleri | |
3 | Basit ve bileşik karbohidratların kimyasal yapıları, sindirimi, emilimi, taşınması, gıdada karbohidratların yeri | |
4 | Lipidlerin kimyasal yapıları, sindirimi, emilimi, taşınması, diyetteki lipid kaynakları | |
5 | Proteinlerin yapısı ve işlevi, gıdalardaki protein kalitesi, proteinlerin biyolojik değeri | |
6 | Sağlıklı beslenmenin temelleri, tahmini yeterli ve dengeli diyet miktarı, diyet yönergeleri | |
7 | Enerji üretimi, hücre içi enerji, karbohidrat, yağ ve protein metabolizması | |
8 | Enerji dengesi, enerji alımı, enerji kullanımı, vücudun enerji kullanımının belirlenmesi, enerji dengesizliği-obezite. | |
9 | Obezitenin tedavisi, sorunlu alışkanlıkları ve değiştirilmesi, yeme bozuklukları ve tedavileri | |
10 | Fiziksel aktivite, hareketli ve hareketsiz yaşam tarzı, fiziksel aktivite beslenme ilişkisi | |
11 | Vitaminlerin kimyasal yapısı, sınıflandırılması, işlevi, önerilen diyet miktarı, eksikliği veya fazlalığında görülen semptomlar | |
12 | Su ve mineraller, kimyasal yapıları, işlevleri, biyoyararlanımları, önerilen diyet miktarı, eksikliği veya fazlalığında görülen semptomlar | |
13 | Gıda katkı maddeleri, kullanım alanları ve sağlık üzerinde etkileri | |
14 | Nutrigenomik kavramı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Whitney, E., Rolfes, S. R. Understanding Nutrition, West pub., 2008. |
Ders Kaynakları | Biochemistry, D. Voet, J. G. Voet, 3rd Ed., John Wiley & Sons, USA., 2004. Aksoy, M., Beslenme Biyokimyası , Hatiboğlu Yayın Evi Ankara 2000 Carsten Carlberg, Stine Marie Ulven, Ferdinand Molnar, (Çeviri editörleri: Serkan Yılmaz ve Aslı Uçar) Nutrigenomik, Pelikan Yayınevi, 2019. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | X | |||||
2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | X | |||||
3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | X | |||||
4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | X | |||||
5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | X | |||||
6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | X | |||||
7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | X | |||||
8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | X | |||||
9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | ||||||
10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | X | |||||
11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | X | |||||
12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | X | |||||
13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Beslenme biyokimyası alanında temel bilgiyi teorik olarak öğrenir | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 5 | 5 | 0 | 4 | 4 | 1 | 3 |
2 | Beslenmedeki önemli makromolekül yapılarını ve monomerlerini kavrar | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 5 | 5 | 0 | 4 | 4 | 0 | 3 |
3 | Besinleri ve besin gruplarının sağlıkla ilişkisini kavrar | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 5 | 5 | 0 | 4 | 4 | 0 | 3 |
4 | Makrobesin ve mikrobesin öğelerinin metabolizmadaki görevini öğrenir | 3 | 4 | 4 | 3 | 1 | 4 | 5 | 5 | 0 | 4 | 4 | 0 | 3 |
5 | Besinlerin sindirimi ile ilgili enzim ve hormonları öğrenir | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 5 | 5 | 0 | 4 | 4 | 0 | 3 |
6 | Suyun organizma için önemini anlar | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 5 | 5 | 0 | 4 | 4 | 0 | 3 |
7 | Gıda katkı maddelerini ve kötü beslenme alışkanlıklarını öğrenir | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 5 | 5 | 0 | 4 | 4 | 0 | 3 |
8 | Yetersiz ve dengesiz beslenmenin sağlık üzerine olumsuz etkilerini kavrar, obezite hakkında fikir sahibi olur | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 5 | 5 | 0 | 4 | 4 | 1 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |