| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Porselenin Tarihi | SRM 603 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç. DİCLE ÖNEY ERTÜRK |
| Dersi Verenler | Doç. DİCLE ÖNEY ERTÜRK, |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Dünya tarihinde önemli ölçüde değer gören porselenin; tarihsel gelişimini, kültürlerarası etkileşimi ve yayılımını aktarmaktır. |
| Dersin İçeriği | Çin’de başlayan porselen üretiminin ipek yolu üzerinden İslam coğrafyası ve Avrupa’ya yayılımı, estetik ve biçimsel dönüşümü neden-sonuç ilişkisi bağlamında tartışılacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tarihsel Gelişimi Anlama: Porselenin Çin'deki başlangıcını ve erken dönem üretim tekniklerini tanımlayabilme. Porselen üretiminin tarih boyunca gösterdiği önemli gelişim aşamalarını ve kronolojik sırasını açıklayabilme. Porselenin zaman içinde neden büyük bir değer haline geldiğini, bu değeri oluşturan teknik ve kültürel faktörleri analiz edebilme. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 2 | Kültürlerarası Etkileşim ve Yayılımı Yorumlama: Porselenin İpek Yolu üzerindeki rolünü ve bu ticari ağ aracılığıyla gerçekleşen kültürlerarası etkileşimi yorumlayabilme. Porselenin Çin'den İslam coğrafyasına ve oradan Avrupa'ya olan yayılım sürecini neden-sonuç ilişkisi bağlamında tartışabilme. Farklı kültürlerin (Çin, İslam coğrafyası, Avrupa) porselen üzerindeki estetik ve biçimsel dönüşüme nasıl katkıda bulunduğunu değerlendirebilme. | ||
| 3 | Biçimsel ve Estetik Dönüşümü Açıklama: Porselenin form, dekorasyon ve kullanılan renkler açısından farklı kültürlerde gösterdiği biçimsel dönüşümü karşılaştırmalı olarak açıklayabilme. Avrupa'da porselenin sırrının çözülmesi ve Meissen gibi üretim merkezlerinin kurulmasının küresel ticaret ve estetik üzerindeki etkilerini analiz edebilme. Porselenin sadece bir malzeme değil, aynı zamanda statü, diplomasi ve sanat aracı olarak işlevini açıklayabilme. | Problem Çözme, | Performans Değerlendirme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Porselenin Tanımı, Türleri ve Kullanım Alanları | |
| 2 | Porselenin Keşfi (Jingdezhen) | |
| 3 | Song Hanedanlığı Döneminde Porselen Üretimi | |
| 4 | Ming Hanedanlığı Döneminde Porselen Üretimi | |
| 5 | Qing Hanedanlığı Dönemi Porselen Üretimi | |
| 6 | Kore ve Japon Porselenleri | |
| 7 | Porselenin Uzakdoğu'dan Batıya İhracatı | |
| 8 | Porseleni Keşfetme Girişimleri (İslam Dönemi-Osmanlı Dönemi) | |
| 9 | Porseleni Keşfetme Girişimleri (Avrupa) | |
| 10 | İtalya ve Hollanda Porselenleri | |
| 11 | İspanya ve Portekiz Porselenleri | |
| 12 | Avrupa'da İlk Sert Porselen Üretimi (Meissen Porselen Fabrikası) | |
| 13 | Fransız ve İngiliz Porselenleri | |
| 14 | Osmanlı Döneminde Porselen Üretimi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Guimei, Yang (2021), An Illustrated Brief History Of Chinese Porcelain, History-Culture-Aesthetics, Shanghai Press and Publishing Development Co., LTD. He, Li (1996), Chinese Ceramics: A New Comprehensive Survey From The Asian, Published by Rizzoli. Honolulu Academy of Arts (2005), Yakimono: 4000 Years of Japanese Ceramics, Distributed by University of Washington Press. Hunter, Robert (2007), Ceramics in America, Published by Chipstone Foundation. Kerr, R. (2004). Song Dynasty Ceramics, V & A Museum, Far Eastern Series. London, England: V&A Publications. Koh, S. J. (1969). The Place of The Pottery and Porcelain Industry in East Asian History. July/December Vol. 1 No. 1. Journal of Korean Studies. Kusakabe, Masakazu (2005), Japanese Wood Fired Ceramics, KP Books. Küçükerman, Önder (1987), Dünya Saraylarının Prestij Teknolojisi: Porselen Sanatı ve Yıldız Çini Fabrikası, Sümerbank Yayınları. Lee, S. (2004, October). In Pursuit of White: Porcelain in the Joseon Dynasty, 1392–1910. Tichane, Robert (1998), Celadon Blues, Published by Krause. Wardell, Sasha (2004), Porcelain and Bone China, Crowood Press. Wardropper, Ian (1992), News From A Radiant Future: Soviet Porcelain From The Collection, Art Institute of Chicago. Whyman, Caroline (1994), Porcelain, University of Pennsylvania Press. Wilson, Richard L. (1995), Inside Japanese Ceramics: A Primer of Materials, Techniques, Published by Weatherhill.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce veya araştırmalar ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek; bilime ve sanata yenilik getirecek özgün tanımlara, tasarımlara ya da eserlere ulaşmak. | X | |||||
| 2 | Alanı ile ilgili uygulamalı ya da kuramsal çalışmalarda; yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek, alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde teknik, artistik ve üslüpsal açıdan üst düzeyde ustalık kazanabilmek. | ||||||
| 3 | Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak saptayabilir ve çözüm yöntemi geliştirebilir. | ||||||
| 4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilir. | ||||||
| 5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve çözüm üretebilir. | ||||||
| 6 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2). | ||||||
| 7 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir ve geliştirebilir. | ||||||
| 8 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
| 9 | Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tarihsel Gelişimi Anlama: Porselenin Çin'deki başlangıcını ve erken dönem üretim tekniklerini tanımlayabilme. Porselen üretiminin tarih boyunca gösterdiği önemli gelişim aşamalarını ve kronolojik sırasını açıklayabilme. Porselenin zaman içinde neden büyük bir değer haline geldiğini, bu değeri oluşturan teknik ve kültürel faktörleri analiz edebilme. | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 2 |
| 2 | Kültürlerarası Etkileşim ve Yayılımı Yorumlama: Porselenin İpek Yolu üzerindeki rolünü ve bu ticari ağ aracılığıyla gerçekleşen kültürlerarası etkileşimi yorumlayabilme. Porselenin Çin'den İslam coğrafyasına ve oradan Avrupa'ya olan yayılım sürecini neden-sonuç ilişkisi bağlamında tartışabilme. Farklı kültürlerin (Çin, İslam coğrafyası, Avrupa) porselen üzerindeki estetik ve biçimsel dönüşüme nasıl katkıda bulunduğunu değerlendirebilme. | |||||||||
| 3 | Biçimsel ve Estetik Dönüşümü Açıklama: Porselenin form, dekorasyon ve kullanılan renkler açısından farklı kültürlerde gösterdiği biçimsel dönüşümü karşılaştırmalı olarak açıklayabilme. Avrupa'da porselenin sırrının çözülmesi ve Meissen gibi üretim merkezlerinin kurulmasının küresel ticaret ve estetik üzerindeki etkilerini analiz edebilme. Porselenin sadece bir malzeme değil, aynı zamanda statü, diplomasi ve sanat aracı olarak işlevini açıklayabilme. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 50 |
| 2. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Ödev | 2 | 40 | 80 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 148 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||