| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Poetikalar ve Şiir Çözümlemeleri | TDE 240 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Türk şiirinde ortaya konulmuş olan belli başlı poetik metinlerin incelenmesi ve bu metinlerde ortaya atılan görüşler çerçevesinde şiirlerden örnek çözümlemeler yapılması. |
| Dersin İçeriği | Paul Valery'nin Şiir Sanatı, Recaizade M. Ekrem´in "Zemzeme III. Önsözü", Ahmet Hâşim´in "Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar" adlı yazısı, Necip Fazıl´ın "Poetika", Orhan Veli´nin "Garip Mukaddimesi" adlı yazısı ve Türk şiirindeki karşılıklarının incelenmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Çeşitli metin tahlili metotlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Çeşitli metin tahlili metotlarını açıklar. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Edebi metinleri üslupbilimi açısından yorumlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 4 | Edebi metinleri, metin tahlili açısından karşılaştırır. | Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Edebi metinlere stilistik açıdan bakışını geliştirir. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Edebi metin tahlilinde hüküm verir. | Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Yeni Türk şiiri örnekleri üzerinde yöntem uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 8 | Şiir tahlil etme becerilerini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 9 | Şiir türünün temel ögeleri olan ses, imaj, metafor, metonim kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Metin, metin şerhi, metin tahlili, metin incelemesi, metin çözümlemesi kavramlarının açıklanması ve aralarındaki farkların belirlenmesi | |
| 2 | Şiir metnini diğer metinlerden ayıran özellikler; şiirin dildeki özerkliği ve şiiri şiir yapan özellikleri. | |
| 3 | Poetika kavramı ve tarihsel değişimi | Poetika kavramı hakkında araştırma yapılarak gelinecek |
| 4 | Türk edebiyatında poetik nitelikli metinler; Tezkireler, divan mukaddimeleri; Fuzuli Divanı mukladdimesi, Hüsn ü Aşkın Sebeb-i Telifi ve adı geçen şairlerin şiir görüşleninin incelenmesi. | OBİSe yüklenen metinler okunacak, günümüz Türkçesiyle hazırlanacak |
| 5 | Ziya Paşa´nın Şiir ve İnşa yazısı; Recaizade Mahmut Ekrem´in Zemzeme III Önsözü, Abdülhak Hâmid´in Makber Mukaddimesi metinleri ve bu yazılardaki görüşler doğrultusunda dönem şiirinden örneklerin incelenmesi | OBİSe yüklenen metinler okunacak, günümüz Türkçesiyle hazırlanacak |
| 6 | Tevfik Fikret´in Lisan-ı Şiir adlı yazısı ve Resim Yaparken başlıklı şiirinin incelenmesi | OBİSe yüklenen metinler okunacak, günümüz Türkçesiyle hazırlanacak |
| 7 | Yeni Lisan makalesi ile Ziya Gökalp´ın Lisan adlı şiirinin incelenmesi | OBİSe yüklenen metinler okunacak, günümüz Türkçesiyle hazırlanacak |
| 8 | Mehmet Âkif´in şiir anlayışını ortaya koyduğu yazıları | OBİSe yüklenen metinler okunacak, günümüz Türkçesiyle hazırlanacak |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Ahmet Hâşim´in Şiir Hakkında bazı Mülahazalar adlı yazısı ve saf şiir örnekleri. | Adı geçen yazı okunacak, bilinmeyen sözcüklerin karşılıkları bulunacak; şairin söylemek istediği görüşler maddeler halinde hazırlanacak |
| 11 | Necip Fazıl Kısakürek´in Poetikası ve şiirlerinden örnekler | Necip Fazılın Poetika başlıklı yazısı okunacak |
| 12 | Garip Önsözü ve Orhan Veli´nin şiir anlayışı | Garip Önsözü okunacak |
| 13 | İlhan Berk´in Poetika kitabındaki görüşler; İkinci Yeni şairlerinin poetikaları | İlhan Berkin Poetika; Alaeddin Karacanın İkinci Yeni Poetikası kitapları okunmuş olarak gelinecek. |
| 14 | Sezai Karakoç´un Edebiyat Yazıları I´de şiir ve şair üzerine açıkladığı görüşler ve şiirlerinden örnekler. | Şairin adı geçen kitabı okunmuş olarak gelinecek ve OBİSe önceden yüklenmiş olan şiirleri okunacak |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I; |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Çeşitli metin tahlili metotlarını tanımlar. | 4 | 5 | 5 | 2 | 1 | 3 | 3 | 4 | 4 | |||||
| 2 | Çeşitli metin tahlili metotlarını açıklar. | 4 | 5 | 5 | 2 | 1 | 3 | 3 | 4 | 4 | |||||
| 3 | Edebi metinleri üslupbilimi açısından yorumlar. | 4 | 5 | 5 | 2 | 1 | 3 | 3 | 4 | 4 | |||||
| 4 | Edebi metinleri, metin tahlili açısından karşılaştırır. | 4 | 5 | 5 | 2 | 1 | 3 | 3 | 4 | 4 | |||||
| 5 | Edebi metinlere stilistik açıdan bakışını geliştirir. | ||||||||||||||
| 6 | Edebi metin tahlilinde hüküm verir. | ||||||||||||||
| 7 | Yeni Türk şiiri örnekleri üzerinde yöntem uygular. | ||||||||||||||
| 8 | Şiir tahlil etme becerilerini geliştirir. | 4 | 5 | 5 | 2 | 1 | 3 | 3 | 4 | 4 | |||||
| 9 | Şiir türünün temel ögeleri olan ses, imaj, metafor, metonim kavramlarını tanımlar. | 4 | 5 | 5 | 2 | 1 | 3 | 3 | 4 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||