| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sözlük Bilimi | TDE 467 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. TUĞÇE TAKOĞLU |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. TUĞÇE TAKOĞLU, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Tuğçe TAKOĞLU |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sözlük Bilimine dair temel bilgi kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Sözlük Bilimine dair temel bilgiler(: sözlük hazırlama ilkeleri, sözlük türleri, Türkçenin sözlükleri). |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sözlük bilimine dair temel bilgilere sahip olup sözlük bilimini tanımlar, örnek sözlükleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Sözlük türlerini belirler, açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Sözlük türlerini örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Sözlük türlerini ve sözlük ile dizin arasındaki farkları ayırt eder, karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Türkçenin tarihi sözlüklerini derler, örnek sözlük tasarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Lehçe, şive ve ağız sözlüklerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sözlük kavramı ve sözlük biliminin tarihçesi. | Sözlük kavramı ve sözlük biliminin tarihçesi hakkında kaynak araştırmak. |
| 2 | Sözlük türleri. | Sözlük türleri hakkında kaynak araştırmak. |
| 3 | Söz varlığı ve sözlük. | Söz varlığı ve sözlük konulu eserleri araştırmak. |
| 4 | Günümüzdeki sözlük anlayışı. | Günümüzdeki sözlük anlayışı hakkında araştırma yapmak. |
| 5 | Sözlük hazırlama tekniği. | Sözlük hazırlama tekniklerini araştırmak. |
| 6 | Madde başı kelimelerdeki anlam çeşitlenmesi. | Sözlük ve anlam bilimi konulu araştırma yapmak. |
| 7 | Türkçenin tarihi sözlükleri. | Türkçenin tarihi sözlüklerini araştırmak |
| 8 | Sözlük ile dizin arasındaki farklar. | Metin çalışmalarının dizin bölümlerini incelemek. |
| 9 | Ara sınav | Genel konu tekrarı yapmak. |
| 10 | Çok dilli sözlüklerin hazırlanması. | Çok dilli sözlükleri araştırmak. |
| 11 | Lehçe, şive ve ağız sözlükleri. | Lehçe, şive ve ağız sözlüklerini araştırmak. |
| 12 | Şair ve yazar sözlükleri. | Şair ve yazar sözlükleri araştırmak. |
| 13 | Elektronik ortamda sözlükler. | e-sözlükleri araştırıp incelemek. |
| 14 | Dünyada ve Türkiye´de hazırlanmış ve hazırlanabilecek kavram sözlükleri. | Kavram sözlüklerini araştırmak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1.Aksan, Prof Dr Doğan, Türkçenin Söz Varlığı, Engin Yay., Ankara 1998. |
| Ders Kaynakları | 1.Dilçin, Cem, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | X | |||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sözlük bilimine dair temel bilgilere sahip olup sözlük bilimini tanımlar, örnek sözlükleri sıralar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
| 2 | Sözlük türlerini belirler, açıklar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
| 3 | Sözlük türlerini örnekler. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
| 4 | Sözlük türlerini ve sözlük ile dizin arasındaki farkları ayırt eder, karşılaştırır. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 5 | Türkçenin tarihi sözlüklerini derler, örnek sözlük tasarlar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
| 6 | Lehçe, şive ve ağız sözlüklerini değerlendirir. | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 118 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||