| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sözlü Yazılı Anlatım | TDE 261 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İLHAN UÇAR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Tuğçe Takoğlu |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dil nedir? Dili iletişim aracı olarak doğru kullanmanın yolları nelerdir? Yazılı ve Sözlü Anlatım yollarını kavratmak |
| Dersin İçeriği | Sözlü ve yazılı anlatım yeteneğini geliştirip okuma, yazma alışkanlığı kazanma; etkili dinleme, anlama, konuşma denemeleri yapma. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Dil nedir, dilin iletişim aracı olarak kullanımı nasıl olmalıdır anlatır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | İmlâ kurallarını belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Güzel ve doğru Türkçe kullanımlarını örnekler ve bunları uygular. | Tartışma, Grupla Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Doğru ve yanlış dil kullanımlarını ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 5 | Masal, hikaye, deneme veya roman türünde bir metin tasarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 6 | Türkçe bir metni Türkçenin doğru kullanımı ve günümüz meseleleri bakımından değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dil nedir, dilin iletişim aracı olarak kullanımı, dil niçin doğru kullanılmalıdır. | Dil ile ilgili yapılan çalışmalar hakkında genel bilgi sahibi olmak. |
| 2 | Cümle, cümlenin tanımı, doğru bir cümlede aranan nitelikler, Türkçede cümlenin özellikleri | Doğru bir cümlenin nasıl olması gerektiğine dair fikir edinmek. |
| 3 | İmla kurallarının önemi ve bu kuralların uygulanması | Şimdiye dek Türkçenin yazımında imla ile ilgili neler yapıldığına dair fikir edinmek. |
| 4 | Paragrafın yapısı, paragraf kuralları, paragraf türleri | Paragrafla alakalı ön bilgi sahibi olmak. |
| 5 | Paragrafta düşünceyi geliştirme yöntemleri: Tanımlama, karşılaştırma, tasvir etme ve diğerleri | Tanımlama, karşılaştırma, tasvir etme ve diğerleri hakkında örnek okumalar yapmak. |
| 6 | Yazılarda konu, konunun görüş açısı, anlatılış şekli, planlanması ve yazılması | Yazılarda konu, konunun görüş açısı, anlatılış şekli, planlanması ve yazılmasının nasıl olması gerektiğine dair fikir edinmek. |
| 7 | Anlatım biçimleri: Açıklayıcı anlatım, hikaye edici anlatım, tasvir edici anlatım, tartışmacı anlatım. | Anlatım biçimlerine ait birer örnekle hazır bulunmak. |
| 8 | Araştırmaya yönelik okuma: Özet çıkarma, not alma, dipnot koyma, kaynak gösterme | Araştırmaya yönelik okumanın nasıl olması gerektiğine dair fikir üretmek. |
| 9 | ARASINAV | Şimdiye dek görülen derslerin genel tekrarı. |
| 10 | Yazılı anlatım türleri: Şiir ve şiir türleri, bunlarla ilgili uygulamalar | Şiir türleri hakkında ön bilgi edinmek. |
| 11 | Masal, hikaye ve roman: Bunlarla ilgili uygulamalar | Masal, hikaye ve romanlarla ilgili uygulamalarda bulunmak. |
| 12 | Tiyatro, gezi, anı, röportaj, biyografi | Bir anı yahut gezi yazısı ortaya koymak. |
| 13 | Makale, fıkra, deneme, eleştiri, günlük, söyleşi;İş mektupları, dilekçe, rapor, bunlarla ilgili uygulamalar | Bir dilekçe örneği hazırlamak. |
| 14 | Final sınavına ait genel değerlendirme. | Dönem boyunca görülen dersler hakkında genel bilgi edinmek. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul. |
| Ders Kaynakları |
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Dil nedir, dilin iletişim aracı olarak kullanımı nasıl olmalıdır anlatır. | ||||||||||||||
| 2 | İmlâ kurallarını belirler. | ||||||||||||||
| 3 | Güzel ve doğru Türkçe kullanımlarını örnekler ve bunları uygular. | ||||||||||||||
| 4 | Doğru ve yanlış dil kullanımlarını ayırt eder. | ||||||||||||||
| 5 | Masal, hikaye, deneme veya roman türünde bir metin tasarlar. | ||||||||||||||
| 6 | Türkçe bir metni Türkçenin doğru kullanımı ve günümüz meseleleri bakımından değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Sözlü Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||