| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dili Kitap ve Makale Semineri | TDE 475 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İLHAN UÇAR |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. İLHAN UÇAR, |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Tuğçe Takoğlu |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Türk Dili alanında yayımlanmış temel kitap ve makale bibliyografyasını yapılacak seçmelerle seminer ve sunum halinde değerlendirerek, öğrencilerin alan bilgisini kuvvetlendirmek. |
| Dersin İçeriği | Türk Dili alanında yazılmış olan kitap, makale gibi bilimsel yayınlarının tamamının tanıtılarak öğrencilere, alanları hakkındaki bibliyografyayı öğretmek. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk dili hakkında yazılmış kitap ve makalelerin ne olduğunu öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 2 | Makale yazma hakkında bilgi edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Seminer vermeyi öğrenir. | Anlatım, Tartışma, | |
| 4 | Türk dili alanında yazılmış kitaplar hakkında geniş bilgi edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türk dili hakkında yazılmış kitap ve makalelere genel bakış. | Türk dili hakkında yazılmış önemli kaynaklar hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 2 | Türk Dünyası El Kitabı 2. cildin tanıtılması. | Türk Dünyası El Kitabı 2. cild adlı kitabın temin edilmesi, incelenmesi. |
| 3 | Türk dili ve tarihi alanında yazılmış kitapların karşılaştırmalı tanıtımı | Türk dili tarihi üzerine yazılmış kitapları araştırmak. |
| 4 | R. Rahmeti Arat´ın Türk yazı dilinin tarihî inkişafına dair makale ve bildirilerinin tanıtılması. | Reşit Rahmeti Arat´ın makaler kitabını incelemek. |
| 5 | O. Nedim Tuna´nın "Altay Dilleri Teorisi" kitabının tanıtılması. | O. Nedim Tuna´nın "Altay Dilleri Teorisi" adlı makalesinin temin edilip incelenmesi. |
| 6 | Dilbilimi kitaplarının tanıtılması. | Dilbilimi üzerine hazırlanmış kitapların araştırılması. |
| 7 | Ara Sınav Değerlendirmesi | Genel konu tekrarı yapmak. |
| 8 | Tarihi Türk Lehçeleri üzerine yazılmış kitap ve makalelerin tanıtılması. | Tarihi Türk Lehçeleri üzerine yazılmış kitap ve makalelerin araştırılması. |
| 9 | Türk dili alanında yazılmış gramer kitap ve makalelerinin tanıtılması. | Türk dili alanında yazılmış gramer kitap ve makalelerin araştırılması. |
| 10 | Türk dili alanında önemli çalışmalar yapan Türkologların adına çıkarılmış olan makale ve bildiri kitaplarının tanıtılması. | Türk dili alanında önemli çalışmalar yapan Türkologların adına çıkarılmış olan makale ve bildiri kitaplarının araştırılması. |
| 11 | Türkiye dışında yaşayan Türklerin Türklük bilgisi üzerine yazdıkları çalışmalarının tanıtılması. | Türkiye dışında yaşayan Türklerin Türklük bilgisi üzerine yazdıkları çalışmaların araştırılması. |
| 12 | Elektronik ortamda yayınlanan süreli yayınların tanıtılması. | Elektronik ortamda yayınlanan süreli yayınların araştırılması. |
| 13 | Öğrencilere okudukları bölümdeki hocalarının bilimsel yayınlarının tanıtılması. | Öğrencinin okuduğu bölümdeki hocalarının bilimsel yayınlarını araştırması. |
| 14 | Final Sınav Değerlendirmesi | Genel konu tekrarı yapmak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ahmet Caferoğlu- Türk Dünyası El Kitabı, Ahmet Bican Ercilasun-Türk Dili Tarihi, O. Nedim Tuna-Altay Dilleri Teorisi, İslam Ansiklopedisi 12-2 Türk Dili Maddesi, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Mehmet Akalın-Tarihi Türk Şiveleri, Zeynep Korkmaz-Türkiye Türkçesi Grameri, Türk Dili Üzerine Araştırmalar, Yayınlanmış Makale ve Bildiri Kitapları. |
| Ders Kaynakları | Elektronik Bilimsel Dergiler, Kütüphane Katalogları... |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk dili hakkında yazılmış kitap ve makalelerin ne olduğunu öğrenir. | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 2 | Makale yazma hakkında bilgi edinir. | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 3 | Seminer vermeyi öğrenir. | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 4 | Türk dili alanında yazılmış kitaplar hakkında geniş bilgi edinir. | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||