| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Dil Felsefe İlişkileri | TDE 473 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Tuğçe TAKOĞLU |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Temel felsefe kavramlarını öğretmek, Ortaçağ, Yeni ve Yakınçağ felsefecileri ile Türk felsefecilerinin dil görüşlerini, Türkçenin yazılı metinlerindeki felsefi anlayışları, dil-felsefe ilişkisini öğretmek. |
| Dersin İçeriği | Dil-felsefe bağlantıları, Türk ve yabancı filozoflarının dil görüşleri, tarihi dönem metinlerinde felsefe anlayışları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Dil ve düşünce arasındaki karşılıklı ilişkiyi felsefi bir bakış açısıyla değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Dilsel yapıların bilgi, anlam ve gerçeklik üretimindeki işlevini açıklayabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Farklı felsefi yaklaşımlar doğrultusunda dilin toplumsal, zihinsel ve ideolojik boyutlarını tartışabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Dilin anlam üretme süreçlerinde bağlam, niyet ve kullanım biçimlerinin rolünü analiz edebilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Günlük iletişimden kuramsal tartışmalara kadar uzanan dilsel olguları çok yönlü yorumlayabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Dilin doğası, işlevi ve sınırları üzerine eleştirel ve bütüncül bir kavrayış geliştirebilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ders Tanıtımı ve Giriş: Dil-Felsefe İlişkisine Giriş – Dersin amacı, yöntemi ve kapsamı; dil ve felsefe kavramlarına genel yaklaşım | Ders izlencesi okunur. “Dil nedir? Felsefi olarak nasıl sorgulanabilir?” sorusuna kısa düşünce notu yazılır. |
| 2 | Dil ve Düşünce İlişkisi – Dil düşünceyi yansıtır mı , yoksa biçimlendirir mi? Platon, Aristoteles, Descartes, Leibniz | Seçilen filozofun görüşü okunur. Kavram listesi oluşturulur: idea, temsil, akıl, mantık. |
| 3 | Dilin Yapısı ve Düşünceyle Etkileşimi – Dilsel yapıların düşünce biçimleri üzerindeki etkisi. Humboldt, Saussure, Wittgenstein, Chomsky | “Dünya görüşü”, “dil oyunu”, “işaret sistemi”, “evrensel gramer” gibi kavramlar tanımlanır. |
| 4 | Anlam, Gönderim ve Gerçeklik – Dilin anlam üretimi ile gerçeklik arasındaki ilişki. Frege, Kripke, Locke, Berkeley, Heidegger, Derrida | Anlam, gönderim, varlık ve yapısöküm kavramları çalışılır. Her öğrenci bir filozofun yaklaşımını özetler. |
| 5 | Semantik ve Pragmatik Yaklaşımlar – Anlam sözcüklerden mi, bağlamdan mı doğar? Grice, Searle | Örtük anlam, niyet, söz eylemi kavramlarına dair kısa okumalar yapılır. Günlük örnekler not alınır. |
| 6 | Söz Eylem Kuramı ve Dilin Edimsel İşlevi– Dilsel ifadeler bilgi vermenin ötesinde hangi işlevleri üstlenir? Austin, Searle | Austin’in söz eylem kuramı incelenir. Günlük bir örnek seçilir ve gerçekleştirdiği söz eyleme göre sınıflandırılır.. |
| 7 | Dilin Toplumsal ve İdeolojik İşlevleri – Dil toplumsal yapıları ve iktidar ilişkilerini nasıl şekillendirir? Foucault, Habermas | İktidar-dil ve iletişimsel eylem kuramı kavramları çalışılır. Basit bir politik söylem seçilir. |
| 8 | Dil ve Toplumsal Gerçeklik – Dil toplumsal gerçekliği inşa eder mi? Berger & Luckmann, Benveniste | Toplumsal gerçeklik, gösteren ve gösterilen kavramları gözden geçirilir. Güncel örnekle bağlantı kurulur. |
| 9 | Ara Sınav | Genel konu tekrarı yapmak. |
| 10 | Anlamın Göreceliliği ve Dilsel Algı – Dil dünyayı algılayış biçimimizi nasıl etkiler? Sapir, Whorf | Sapir-Whorf hipotezi okunur. Öğrenci farklı dillerdeki algı farkına örnek bulur. |
| 11 | Dil Edinimi ve Doğuştanlık Tartışmaları – Dil doğuştan mı gelir yoksa sosyal etkileşimle mi öğrenilir? Chomsky, Tomasello | Evrensel gramer ve sosyal etkileşimci yaklaşım karşılaştırılır. Bir vaka örneği incelenir. |
| 12 | Dilin Kökeni ve Evrimi – Dil hangi koşullarda ortaya çıkmış ve nasıl evrimleşmiştir? Rousseau, Humboldt | Doğa durumu, kültürel evrim ve tarihsel bilinç kavramları çalışılır. Tarihsel örnekler not alınır. |
| 13 | Dil, Yapay Zekâ ve Sanal Gerçeklik – Yapay zekâ dili anlayabilir mi? Sanal ortamlarda dil nasıl işler? Turing, McCarthy, Chalmers, Bostrom; Çağdaş Perspektiflerle Dil – Sanal gerçeklikte dilin rolü (Chalmers, Bostrom); yapay zekâ ve dilsel anlam (Turing, McCarthy); toplumsal gerçekliğin dil yoluyla kurulması (Berger & Luckmann); bireysel ve kolektif dil anlayışı (Humboldt, Benveniste) | Turing testi, yapay bilinç ve simülasyon hipotezi üzerine okuma yapılır. Chatbot veya VR örnekleri belirlenir. |
| 14 | Genel Değerlendirme ve Kavramsal Haritalama – Dönem boyunca işlenen kavramların sınıflandırılması ve paylaşımı | Öğrenci kendi öğrenme çıktılarından hareketle kavramsal harita oluşturur. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | AKARSU, Bedia, Dil-Kültür Bağlantıları, İstanbul, İnkılâp Kitabevi, s.104. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Dil ve düşünce arasındaki karşılıklı ilişkiyi felsefi bir bakış açısıyla değerlendirebilir. | 4 | 3 | 4 | |||||||||||
| 2 | Dilsel yapıların bilgi, anlam ve gerçeklik üretimindeki işlevini açıklayabilir. | ||||||||||||||
| 3 | Farklı felsefi yaklaşımlar doğrultusunda dilin toplumsal, zihinsel ve ideolojik boyutlarını tartışabilir. | ||||||||||||||
| 4 | Dilin anlam üretme süreçlerinde bağlam, niyet ve kullanım biçimlerinin rolünü analiz edebilir. | ||||||||||||||
| 5 | Günlük iletişimden kuramsal tartışmalara kadar uzanan dilsel olguları çok yönlü yorumlayabilir. | ||||||||||||||
| 6 | Dilin doğası, işlevi ve sınırları üzerine eleştirel ve bütüncül bir kavrayış geliştirebilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 7 | 7 |
| Final | 1 | 7 | 7 |
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||