| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Modern Türk Edebiyatında İroni | TDE 375 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | İroni kavram ve tekniklerinin edebiyattaki uygulama alanlarını tanıtmak. |
| Dersin İçeriği | İroni nedir? Sanatta eleştiri biçimleri ve ironi arasındaki ilişkiler? İroninin Türk edebiyatındaki çeşitleri ve örnekleri anlatılacak. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İroni kavramını tanımlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | İroninin türlerini sınıflandırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Komik, humor, parodi, hiciv ve eleştiri kavramları arasındaki farkları tanımlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Bir eleştiri biçimi olarak ironi türlerinin sanat eserlerine yansımasını tanımlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Türk edebiyatında ironi türlerini tanımlayıp sınıflandırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Divan edebiyatındaki hezel (tehzil) türünden modern edebiyattaki humora kadar Türk edebiyatındaki ironi örneklerini belirleyebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İroni nedir? Sokratesten bugüne ironinin felsefe ve eleştirideki yeri | |
| 2 | Bir düşünme ve anlatım biçimi olarak ironi ve sanat-edebiyat ilişkisi | İroni kavramı hakkında araştırma yapılacak |
| 3 | İroni ve mizah | İroni ve eleştiri, ironi ve mizah konularında genel taramalar yapılarak derse hazırlıklı gelinecek |
| 4 | İroni ile ilişkilendirilebilecek eleştiri tür ve teknikleri | |
| 5 | Divan edebiyatında ironik teknikler: Nükte, kinaye, hiciv, hezel vb. | Nükte, kinaye, hiciv, hezel (tehzil) sözcükleri sözlüklerden araştırılacak |
| 6 | Nefi ve şiirlerinden örnekler | Öğretim üyesi tarafından Nefinin Siham-ı Kazasından OBİSe yüklenen metinler okunup bilinmeyen kelimeler çıkarılacak |
| 7 | Erken yenileşme döneminde ironi Namık Kemalin eski edebiyat eleştirisi; Ziya Paşanın Zafernâmesi | Öğretim üyesi tarafından OBİSe yüklenen Namık Kemal ve Ziya Paşa metinleri okunup, bilinmeyen kelimeler bulunacak |
| 8 | Bir yıpratma tekniği olarak humor ve parodi | Humor ve parodi sözcükleri araştırılacak |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Modern Türk roman ve öyküsünde ironi örnekleri | Öğretim üyesi tarafından OBİSe yüklenen metinler okunacak |
| 11 | Mehmet Âkif ve Nazım Hikmette toplumsal eleştiri yöntemi olarak ironi | Öğretim üyesi tarafından OBİSe yüklenen metinler okunacak |
| 12 | Garip akımı ve geleneksel öğlelerin yerini alan ironi | Öğretim üyesi tarafından OBİSe yüklenen metinler okunacak |
| 13 | İkinci Yeni ve sonrası Türk şiirinde ironi | Öğretim üyesi tarafından OBİSe yüklenen metinler okunacak |
| 14 | Genel tekrar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Kierkegaard, Soren, İroni Kavramı |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İroni kavramını tanımlayabilir | 3 | 0 | 0 | 0 | 2 | 4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 4 | 4 |
| 2 | İroninin türlerini sınıflandırabilir | 3 | 0 | 0 | 0 | 2 | 4 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 1 | 4 | 4 |
| 3 | Komik, humor, parodi, hiciv ve eleştiri kavramları arasındaki farkları tanımlayabilir | 3 | 2 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 | |||||||
| 4 | Bir eleştiri biçimi olarak ironi türlerinin sanat eserlerine yansımasını tanımlayabilir | 3 | 2 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 | |||||||
| 5 | Türk edebiyatında ironi türlerini tanımlayıp sınıflandırabilir | 3 | 2 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 | |||||||
| 6 | Divan edebiyatındaki hezel (tehzil) türünden modern edebiyattaki humora kadar Türk edebiyatındaki ironi örneklerini belirleyebilir | 3 | 2 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Sözlü Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||