| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kelime Grupları ve Söz Dizimi Uygulamaları | TDE 268 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ENGİN YILMAZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Bahri Kuş |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Kelime grupları ve söz dizimi uygulamaları yapmak. Kelime ve kelime grubunun ne olduğunu ve aralarındaki farkı kavratmak. |
| Dersin İçeriği | Kelime grupları, isim ve fiil tamlamaları ve cümle bilgisinin ayrıntılı olarak verilmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kelime ve kelime grubu arasındaki farkı öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, | |
| 2 | Kelimelerin ve kelime gruplarının tasnifinin nasıl olduğunu tanımlar, ayırt eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Kelime grubundaki asıl ve yardımcı unsurları anlar, ayırt eder. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 4 | Cümle içerisinde kelime gruplarını bulup türlerini belirler. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kelime ve kelime grubu farkı. | Kelime hakkında ön bilgi toplamak. |
| 2 | Niçin kelime grubu vardır? | Kelime grupları hakkında yapılmış çalışmalardan birini özetlemek. |
| 3 | Kelime gruplarının oluşumu. | Kelime gruplarının nasıl oluştuğuna dair fikir üretmek. |
| 4 | Kelime grubunda asıl ve yardımcı unsur. | Asıl ve yardımcı unsur kavramı üzerine yapılmış makaleleri incelemek. |
| 5 | İsim ve sıfat tamlamalarının çok kullanılma sebebi. | İsim ve sıfat tamlaması hakkında ayrıntılı bilgi edinmek. |
| 6 | Kelime gruplarının mantığı. | Kelime gruplarının mantığı hakkında ön bilgi toplamak. |
| 7 | Tamlamalarda kelime sayısı. | Tamlamalar hakkında fikir yürütmek. |
| 8 | Fiilimsi gruplarının mantığı. | Fiilimsiler ile ilgili yazılan makaleleri incelemek. |
| 9 | Ara sınav uygulamaları. | Genel konu tekrarı yapmak. |
| 10 | Kısaltma gruplarının oluşumu. | Bir şiiri kelime grupları ile birlikte incelemek. |
| 11 | Diğer gruplar ve kalıplar. | Bir hikaye kitabındaki kısaltma gruplarını incelemek. |
| 12 | Cümle unsurları ve gruplar. | En az on kelimelik on cümleyi kelime grupları bakımından incelemek. |
| 13 | Uygulama çalışmaları. | Uygulama çalışmaları yaparak gelmek. |
| 14 | Kısa sınav ve ödev incelemeleri, akabinde final sınavı. | Genel ders tekrarı yapmak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | EREN, H. (1949). İkiz Kelimelerin Tarihi Hakkında. DTCF Dergisi. c. 7, s. 2. Ankara. s. 283- 286. |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kelime ve kelime grubu arasındaki farkı öğrenir. | ||||||||||||||
| 2 | Kelimelerin ve kelime gruplarının tasnifinin nasıl olduğunu tanımlar, ayırt eder. | ||||||||||||||
| 3 | Kelime grubundaki asıl ve yardımcı unsurları anlar, ayırt eder. | ||||||||||||||
| 4 | Cümle içerisinde kelime gruplarını bulup türlerini belirler. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Sözlü Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Final | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 134 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||