| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları | TDE 260 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. BEDRİYE GÜLAY AÇAR ÇALIK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. M. Tarık ABLAK |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Klasik Türk edebiyatının kaynaklarını tanımak; Klasik Türk edebiyatından örnek beyitler yardımıyla bu kaynakları öğrenmek. |
| Dersin İçeriği | Klasik Türk edebiyatının kaynaklarıyla ilgili teorik bilgi; örnek metinler yardımıyla bu kaynakların pekiştirilmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Klasik Türk edebiyatının kaynaklarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Klasik Türk edebiyatının kaynaklarını metinler üzerinde uygulamalı bir şekilde görür. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Metinlerde geçen Klasik Türk edebiyatının kaynaklarını tespit edip yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Metinleri okuyup anlamada Klasik Türk edebiyatının kaynaklarının önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Öğrencilerle tanışma, dersimizin içeriği vb. hakkında bazı bilgiler ile dersin zorunlu kaynak kitapları hakkında bilgilendirme. | Dersin içeriği ile ilgili kaynak taraması yapılacak. Dersin kaynakları tanıtılacak. |
| 2 | Klasik Türk Edebiyatının kaynaklarıyla ilgili genel bir değerlendirme. Bu kaynaklar hakkında teorik bilgi. | Agah Sırrı Levend’in “Divan Edebiyatı” adlı kitabından “Divan Edebiyatının Kaynakları” kısmı okunacak. Hüseyin Güfta’nın “Divan Şiirinde İlim” adlı kitabı tavsiye edilecek. |
| 3 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Kur’an | Klasik Türk Edebiyatında sıklıkla kullanılan ayetlerle ilgili bir ön çalışma yapılması istenecek. |
| 4 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Hadis | Kırk Hadis ve Yüz Hadis geleneğiyle ilgili makaleler verilecek. Hadislerin Osmanlı şiirindeki yeri anlatılacak. |
| 5 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Tasavvuf, felsefe (felsefe tarihi-ontoloji-metafizik), Mitoloji | Kaplan Üstüner’in “Divan Şiirinde Tasavvuf” ve Haluk Gökalp’in “Tevhid Kasidelerinde İsbat-ı Vacib” başlıklı makalesi okutulacak. Dursun Ali Tökel’in “Divan Şiirinde Mitolojik Unsurlar: Şahsiyetler” adlı kitabı tavsiye edilecek. |
| 6 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Tarih ve Coğrafya | Agah Sırrı Levend’in “Divan Edebiyatı” adlı kitabından ilgili kısım okutulacak. |
| 7 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Edebiyat Tarihi | Klasik Türk şiirine ait beyitlerde geçen eser isimleri bir liste halinde verilecek. |
| 8 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Dinler Tarihi-Milletler Tarihi | Klasik Türk edebiyatı örneklerinde geçen Yahudilik, Hıristiyanlık vd. dinler hakkında bilgi verilecek. Klasik Türk Edebiyatı metinlerinde geçen millet ve kavim adlarının bir listesi verilecek. |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Tıp, Matematik, Fıkıh ve Hukuk | Klasik Türk Edebiyatı metinlerinde geçen tıp, matematik, fıkıh ve hukuk terimleri hakkında bilgi verilecek. |
| 11 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Bezm, Rezm ve Spor | Agah Sırrı Levend’in “Divan Edebiyatı” adlı eserinden ilgili kısım okunacak. Klasik Türk Edebiyatı metinlerinde geçen spor türleriyle ilgili araştırma yapılacak. |
| 12 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Astronomi | Astronomi terimleri ile ilgili ön çalışma yapılacak. Atilla Şentürk'ün "Osmanlı Edebiyatında Felekler, Seyyâre ve Sâbiteler (Burçlar)" başlıklı makalesi okunacak. |
| 13 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Gündelik hayat-Atasözleri ve Deyimler | Sosyal ve gündelik hayatın Klasik Türk Edebiyatı’na yansımasıyla ilgili M. Nejat Sefercioğlu’nun “Divan Şiirinde Sosyal Hayat” başlıklı makalesi okunacak. Ömer Özkan’ın “Osmanlı Toplum Hayatı” adlı kitabı tavsiye edilecek. |
| 14 | Uygulamalı örnekler. | Önceki haftalarda işlenen konular tekrar edilecek. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Divan Edebiyatı-Agah Sırrı Levend; Divan Şiirinde Mitolojik Şahsiyetler-Dursun Ali Tökel; Divan Şiirinde Tasavvuf-Kaplan Üstüner; Kırk Hadis Geleneği-Abdülkadir Karahan; Osmanlı Toplum Hayatı-Ömer Özkan; Divan Şiirinde İlim-Hüseyin Güfta; Divan Şiirinde Sosyal Hayat-M. Nejat Sefercioğlu; Tevhid Kasidelerinde İsbât-ı Vâcib-Haluk Gökalp; Klasik Türk Şiirinde Gömlek-Bayram Ali Kaya; Azmizade Haleti Divanında Atasözleri ve Deyimler-Bayram Ali Kaya; Klasik Türk Şiirinde Bir Tıp Terimi Olarak Cebr-Ozan Yılmaz; Klasik Türk Şiirinde Bir Coğrafya Terimi Olarak Tîg-Ozan Yılmaz |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Klasik Türk edebiyatının kaynaklarını tanır. | 2 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 2 | 0 | 0 | 4 | 2 | 4 | 0 |
| 2 | Klasik Türk edebiyatının kaynaklarını metinler üzerinde uygulamalı bir şekilde görür. | 2 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 2 | 0 | 0 | 4 | 2 | 4 | 0 |
| 3 | Metinlerde geçen Klasik Türk edebiyatının kaynaklarını tespit edip yorumlar. | 2 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 2 | 0 | 0 | 4 | 2 | 4 | 0 |
| 4 | Metinleri okuyup anlamada Klasik Türk edebiyatının kaynaklarının önemini kavrar. | 2 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 2 | 0 | 0 | 4 | 2 | 4 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 3. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 120 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||