Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Gereksinimli Çocuklar PSK 430 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevliler

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrencilerin özel gereksinimli çocukları tanımaları, farklı yetersizlik kategorilerini öğrenmeleri ve kapsayıcı eğitim ilkelerine dair farkındalık kazanmalarıdır.

Dersin İçeriği

Konular, özel eğitimin yasal temellerini, yetersizlik kategorilerini, tanılama süreçlerini ve Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlama yöntemlerini içerir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel eğitimin temel kavramlarını, tarihçesini, yasal düzenlemelerini ve felsefesini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler,
2 Özel gereksinim kategorilerini (Zihinsel, Fiziksel, İşitme, Görme, Öğrenme Güçlüğü vb.) ve her birinin genel özelliklerini tanımlar. Anlatım, Bireysel Çalışma, Kısa Cevaplı Testler, Performans Değerlendirme,
3 Tanılama ve değerlendirme sürecini (gönderme, tıbbi ve eğitsel tanılama) ve kullanılan temel araçları analiz eder. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Çoktan Seçmeli Testler, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
4 Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlama ilkelerini ve adımlarını kavrar, farklı yetersizlik grupları için BEP hedefleri oluşturur. Anlatım, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Özel gereksinimli çocukların aileleriyle işbirliği yapmanın önemini ve aileye destek hizmetlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Kısa Cevaplı Testler, Performans Değerlendirme,
6 Erken çocukluk özel eğitiminin önemini, amaçlarını ve bu alandaki temel uygulamaları (erken müdahale) değerlendirir. Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Kapsayıcı eğitim (İnklüzyon) ortamlarını düzenleme, akran etkileşimini artırma ve farklılaştırmış öğretim stratejilerini uygular. Anlatım, Gözlem, Gösterip Yaptırma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özel Gereksinimli Birey (ÖGB) Kimdir? Yetersizlik, engel, risk altında olma ve uyum güçlüğü kavramları. Özel Eğitimin tarihsel gelişimi ve güncel yaklaşımlar.
2 DSM-5 ve ICD-11'de Yetersizlik Alanları. Eğitsel tanılama ve tıbbi tanılama arasındaki farklar. Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlama süreci.
3 Tanım, Nedenler ve Sınıflandırma. Zihinsel yetersizliğin bilişsel, sosyal ve dil gelişimine etkileri. Destekli Yaşam ve Eğitsel Yaklaşımlar.
4 Disleksi, Disgrafi ve Diskalkuli. Belirtileri, psikolojik değerlendirme yöntemleri ve nörolojik temelleri. Etkili müdahale ve okuma/yazma/matematik becerilerinin geliştirilmesi.
5 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) | DEHB'nin Bilişsel ve Davranışsal Özellikleri. Tanı kriterleri ve psikolojik değerlendirme. Psikososyal müdahale yöntemleri ve ailenin rolü.
6 Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) - I | OSB'nin Tanımı ve Temel Belirtileri (Sosyal Etkileşim ve İletişim Zorlukları). OSB'nin nedenlerine yönelik nörogelişimsel teoriler.
7 Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) - II | Tekrarlayıcı Davranışlar ve Sınırlı İlgi Alanları. Erken müdahale programları ve kullanılan davranışsal terapiler (örn: ABA, Floortime).
8 İletişim Bozuklukları (Dil ve Konuşma) | Kekemelik, Ses Bozuklukları ve Gecikmiş Dil Gelişimi. Psikologların tanı ve değerlendirme sürecindeki rolü. İletişim becerilerini destekleyici teknikler. Ara Sınav.
9 Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar (DDB) | Karşı Gelme Bozukluğu, Yıkıcı Davranışlar ve Anksiyete/Depresyon. DDB'nin nedenleri (biyolojik, ailevi, çevresel). Okul ve ev ortamında davranış yönetimi stratejileri.
10 Görme ve İşitme Yetersizliği | Görme ve İşitme Yetersizliğinin Psikososyal Etkileri. Erken çocukluk dönemi gelişimi. Psikologların rehberlik ve uyum süreçlerine desteği.
11 Üstün Zekâ ve Özel Yetenek | Üstün Zekâ Tanımı ve Özellikleri. Çift sıra dışılık (Twice Exceptionality) kavramı. Bu öğrencilerin duygusal ve sosyal ihtiyaçları.
12 Özel Gereksinimli Çocukların Aileleri ve Ebeveyn Eğitimi | Tanı Alma Sürecinin Aile Üzerindeki Etkisi (Kriz, Uyum). Kardeşler üzerindeki etkiler. Aile merkezli hizmetler ve ebeveynlere yönelik psikolojik destek programları.
13 Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi ve Okul Psikoloğunun Rolü | Kapsayıcı Eğitimin İlkeleri. Okul Psikoloğu ve rehberlik servisinin özel eğitimdeki görevleri. Öğretmenlerle işbirliği ve sınıf yönetimi stratejileri.
14 Yetersizlik Alanlarında Psikolojik Müdahale ve Etik | Yetersizlik Türlerine Özgü Psikoterapi Yaklaşımları. Özel gereksinimli bireylerle çalışırken etik ikilemler ve hak savunuculuğu (advocacy). Dönem Sonu Projesi/Sunumları.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Özel eğitimin temel kavramlarını, tarihçesini, yasal düzenlemelerini ve felsefesini açıklar. 1 4 2 4 2 2 1 3 1 0 1 0
2 Özel gereksinim kategorilerini (Zihinsel, Fiziksel, İşitme, Görme, Öğrenme Güçlüğü vb.) ve her birinin genel özelliklerini tanımlar. 0 4 1 4 3 2 1 2 1 0 1 0
3 Tanılama ve değerlendirme sürecini (gönderme, tıbbi ve eğitsel tanılama) ve kullanılan temel araçları analiz eder. 3 4 0 4 2 2 1 2 2 3 2 0
4 Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlama ilkelerini ve adımlarını kavrar, farklı yetersizlik grupları için BEP hedefleri oluşturur. 0 4 2 4 2 2 1 1 0 0 1 0
5 Özel gereksinimli çocukların aileleriyle işbirliği yapmanın önemini ve aileye destek hizmetlerini açıklar. 0 4 2 4 2 3 1 3 0 0 1 0
6 Erken çocukluk özel eğitiminin önemini, amaçlarını ve bu alandaki temel uygulamaları (erken müdahale) değerlendirir. 1 4 1 4 2 2 2 1 0 0 1 0
7 Kapsayıcı eğitim (İnklüzyon) ortamlarını düzenleme, akran etkileşimini artırma ve farklılaştırmış öğretim stratejilerini uygular. 2 4 1 4 2 3 1 1 0 0 2 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5