Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Pozitif Psikoloji | PSK 453 | 7 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMİNE GÖÇET TEKİN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. EMİNE GÖÇET TEKİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin pozitif psikoloji alanının kuramsal temellerini, araştırma bulgularını ve uygulama alanlarını bütüncül bir bakış açısıyla öğrenmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, mutluluk, iyilik hâli, umut, dayanıklılık, anlam, bilinçli farkındalık ve güçlü yönler gibi temel kavramları derinlemesine inceleyerek, bireysel ve toplumsal düzeyde iyi oluşu artıran etkenleri bilimsel bir perspektifle değerlendirmeyi öğrenirler. Ayrıca pozitif psikolojinin rehberlik, eğitim, sağlık ve iş yaşamı gibi farklı alanlarda nasıl uygulanabileceğini kavrarlar. |
Dersin İçeriği | Pozitif psikolojinin ortaya çıkışı, tarihsel gelişimi ve temel ilkeleri; olumlu duygular, mutluluk, öznel ve psikolojik iyi oluş; iyimserlik, umut, dayanıklılık ve travma sonrası gelişim; değerler, motivasyon ve amaç kuramları; pozitif psikolojik müdahaleler; bilinçli farkındalık, öz-şefkat, minnettarlık ve bağışlayıcılık gibi kavramlar; pozitif psikolojinin eğitim, sağlık ve örgüt bağlamlarında uygulanması. Ders kapsamında teorik bilgiler vaka tartışmaları, uygulamalı etkinlikler ve kişisel farkındalık çalışmalarıyla desteklenir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Pozitif psikolojinin tarihsel gelişimini ve temel ilkelerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Pozitif psikolojideki temel kuramları ve araştırma yaklaşımlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Olumlu duygular, iyilik hâli, umut, dayanıklılık ve anlam gibi kavramları açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Pozitif psikoloji ilkelerini bireysel, eğitimsel ve örgütsel düzeylerde uygulayabilir. | Proje, Problem Çözme, | Performans Değerlendirme, |
5 | Pozitif psikoloji müdahalelerini (örneğin bilinçli farkındalık, minnettarlık, güçlü yönler) tanır ve basit uygulamalarını planlayabilir. | Problem Çözme, Proje, | Performans Değerlendirme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Pozitif psikolojiye giriş: tarihsel gelişim, temel ilkeler ve araştırma alanları | |
2 | Duyguların doğası ve olumlu duyguların psikolojisi | |
3 | Mutluluk ve öznel iyi oluş kavramları | |
4 | Psikolojik iyi oluş ve öz-belirleme kuramı | |
5 | İyimserlik, yükleme tarzları ve umut | |
6 | Psikolojik dayanıklılık, travma sonrası gelişim ve olumlu yaşlanma | |
7 | Değerler, motivasyon ve amaç kuramları | |
8 | Pozitif psikolojik müdahaleler ve güçlü yönlerin geliştirilmesi | |
9 | Bilinçli farkındalık ve öz-şefkat uygulamaları | |
10 | Minnettarlık, affedicilik ve sosyal ilişkilerde pozitiflik | |
11 | Pozitif psikolojinin bedensel boyutu ve sağlığa etkileri | |
12 | Pozitif psikolojinin eğitim, iş yaşamı ve rehberlikte uygulanması | |
13 | Pozitif psikolojinin geleceği ve eleştiriler | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Hefferon, K. ve Boniwell, I. (2014). Pozitif psikoloji: Kuram, araştırma ve uygulamalar. T. Doğan ( Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | ||||||
12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Pozitif psikolojinin tarihsel gelişimini ve temel ilkelerini açıklar. | ||||||||||||
2 | Pozitif psikolojideki temel kuramları ve araştırma yaklaşımlarını tanımlar. | ||||||||||||
3 | Olumlu duygular, iyilik hâli, umut, dayanıklılık ve anlam gibi kavramları açıklayabilir. | ||||||||||||
4 | Pozitif psikoloji ilkelerini bireysel, eğitimsel ve örgütsel düzeylerde uygulayabilir. | ||||||||||||
5 | Pozitif psikoloji müdahalelerini (örneğin bilinçli farkındalık, minnettarlık, güçlü yönler) tanır ve basit uygulamalarını planlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|