Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Stres Yönetimi PSK 437 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMİNE GÖÇET TEKİN
Dersi Verenler Doç.Dr. EMİNE GÖÇET TEKİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, stres kavramını psikolojik, fizyolojik ve örgütsel boyutlarıyla ele alarak öğrencilerin stresin kaynaklarını, etkilerini ve yönetim stratejilerini anlamalarını sağlamaktır. Öğrenciler, stresle baş etme yollarını hem bireysel hem de örgütsel düzeyde öğrenir; zaman yönetimi, problem çözme, iletişim becerileri ve gevşeme teknikleri gibi temel stres yönetimi yöntemlerini uygulamalı olarak deneyimler. 

Dersin İçeriği
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Stresin temel kavramlarını, nedenlerini ve psikolojik süreçlerle ilişkisini açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Stresin bireysel, çevresel ve örgütsel düzeydeki kaynaklarını tanımlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
3 Stresin fizyolojik, bilişsel ve davranışsal sonuçlarını yorumlayabilir. Tartışma, Grupla Çalışma, Çoktan Seçmeli Testler,
4 Stresle baş etmede kullanılan bilişsel, duygusal ve davranışsal stratejileri açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Boşluk Doldurma Testleri,
5 Olumsuz düşünce kalıplarını yeniden yapılandırma tekniklerini tanımlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
6 Zaman yönetimi, problem çözme ve iletişim becerilerini stres yönetimi bağlamında uygulayabilir. Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Çoktan Seçmeli Testler,
7 Örgütlerde stresin azaltılmasına yönelik stratejileri ve yönetsel yaklaşımları değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
8 Günlük yaşamda stres yönetimi becerilerini kullanarak kişisel farkındalık ve denge geliştirebilir. Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Çoktan Seçmeli Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Stres kavramına giriş, stresin tanımı ve tarihsel gelişimi
2 Stresin doğası: biyolojik, psikolojik ve sosyal boyutları
3 Stresin fizyolojik tepkileri ve genel adaptasyon sendromu
4 Stresin psikolojik süreçlere ve davranışlara etkisi
5 Bireysel stres kaynakları: kişilik, yaşam olayları, tutum ve inançlar
6 Çevresel ve örgütsel stres kaynakları
7 Stresin bireysel ve örgütsel sonuçları: tükenmişlik, iş kazaları, performans
8 Stres ve Bedensel Hastalıklar
9 Stres ve Ruhsal Bozukluklar
10 Kişilik ve Stres
11 Stres yönetiminde bireysel stratejiler
12 Stres yönetiminde örgütsel stratejiler
13 Stresle baş etme yaklaşımları; bilişsel yeniden yapılandırma, duyarsızlaştırma, gevşeme egzersizleri, v.b.
14 Stres yönetiminde bütüncül yaklaşım ve dönem sonu değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir.
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Stresin temel kavramlarını, nedenlerini ve psikolojik süreçlerle ilişkisini açıklayabilir.
2 Stresin bireysel, çevresel ve örgütsel düzeydeki kaynaklarını tanımlayabilir.
3 Stresin fizyolojik, bilişsel ve davranışsal sonuçlarını yorumlayabilir.
4 Stresle baş etmede kullanılan bilişsel, duygusal ve davranışsal stratejileri açıklayabilir.
5 Olumsuz düşünce kalıplarını yeniden yapılandırma tekniklerini tanımlayabilir.
6 Zaman yönetimi, problem çözme ve iletişim becerilerini stres yönetimi bağlamında uygulayabilir.
7 Örgütlerde stresin azaltılmasına yönelik stratejileri ve yönetsel yaklaşımları değerlendirebilir.
8 Günlük yaşamda stres yönetimi becerilerini kullanarak kişisel farkındalık ve denge geliştirebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)