Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Deneysel Psikoloji PSK 316 6 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMİNE GÖÇET TEKİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ayşe Bahar Duyar, Arş. Gör. Feyza Öz

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, psikolojide deneysel yöntemin temel ilkelerini tanıtarak öğrencilerin bilimsel araştırma sürecini kavramalarını sağlamaktır. Ders kapsamında deneysel yöntemin psikoloji bilimindeki yeri, temel kavramlar, değişken türleri, araştırma desenleri, ölçme ve kontrol teknikleri ele alınır. Öğrencilerin, psikolojik süreçleri bilimsel olarak inceleyebilmek için deney tasarlama, veri toplama, analiz etme ve sonuçları yorumlama becerilerini geliştirmeleri hedeflenir. 

Dersin İçeriği

Deneysel psikolojinin kökenleri, deneysel desenler, deneysel psikolojinin ilkeleri ve uygulamaları

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Deneysel psikolojinin teorik altyapısını bilmek, açıklamak ve yorumlamak Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri,
2 Teorik psikoloji bilgisini psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanmak Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri,
3 Deneysel psikolojideki temel kavramları tanımlamak Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri,
4 Güvenilir bilimsel yöntemler kullanarak görgül bilgi toplayabilmek ve bulguları geçerli ve kullanılabilir şekilde raporlamak Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri,
5 Farklı deneysel yöntemleri değerlendirerek en uygun olanını seçmek Proje, Problem Çözme, Performans Değerlendirme,
6 Deneysel araştırma düzeneği planlamak, uygulamak ve yorumlamak Deney ve Laboratuvar, Proje, Performans Değerlendirme,
7 Araştırma sonuçlarını açık ve anlaşılır bir şekilde raporlamak Proje, Problem Çözme, Performans Değerlendirme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Deneysel psikolojinin tanımı, amacı ve psikoloji bilimindeki yeri. Deneysel yöntemin özellikleri ve diğer araştırma türlerinden farkları
2 Bilimsel araştırma süreci: problem tanımı, hipotez kurma, değişkenlerin belirlenmesi ve işlevsel tanımlama.
3 Bağımlı ve bağımsız değişkenler, kontrol değişkenleri ve hata kaynakları. İç geçerlilik ve dış geçerlilik kavramları.
4 Deneysel tasarımlar ve kontrol teknikleri
5 Denekler arası ve denekler içi tasarımların avantaj ve dezavantajları
6 Katılımcı seçimi, örnekleme yöntemleri ve etik ilkeler. Deneysel araştırmalarda etik kurul süreci.
7 Ölçme, veri toplama araçları ve psikolojik ölçümlerde güvenirlik ile geçerlik kavramları
8 Laboratuvar ortamında deney yürütme ilkeleri. Deneysel prosedürün planlanması ve materyal hazırlığı.
9 Veri toplama süreci ve gözlem yöntemleri. Katılımcı davranışını etkileyen faktörler.
10 Deneysel verilerin analizi: temel istatistiksel analizler, hata türleri (Tip I ve Tip II hatalar) ve sonuçların yorumlanması.
11 Bulguların raporlaştırılması: bilimsel yazım kuralları, APA standartları ve sonuçların tartışılması.
12 Araştırma raporu hazırlama
13 Deneysel psikolojinin uygulama alanları: algı, öğrenme, bellek, dikkat ve karar verme üzerine örnek çalışmalar.
14 Öğrenci araştırma raporlarının değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir.
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Deneysel psikolojinin teorik altyapısını bilmek, açıklamak ve yorumlamak
2 Teorik psikoloji bilgisini psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanmak
3 Deneysel psikolojideki temel kavramları tanımlamak
4 Güvenilir bilimsel yöntemler kullanarak görgül bilgi toplayabilmek ve bulguları geçerli ve kullanılabilir şekilde raporlamak
5 Farklı deneysel yöntemleri değerlendirerek en uygun olanını seçmek 5 5 5 5 2 5 5 3 5 3 0 5
6 Deneysel araştırma düzeneği planlamak, uygulamak ve yorumlamak 5 5 5 5 4 4 5 4 5 5 0 5
7 Araştırma sonuçlarını açık ve anlaşılır bir şekilde raporlamak 5 5 5 5 3 5 5 5 5 5 0 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
Toplam 40
1. Final 60
Toplam 60
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
dersAKTSKredisi 6