Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nitel Araştırmalarda Veri Analizi EPO 614 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Nitel araştırma çalışmalarında elde edilen verilerin analizine yönelik yöntemlerin ve araçların etkili ve verimli olarak kullanılmasını sağlamaktır. Ayrıca bu süreçlerde geçerlik, güvenirlik ve etik konularına yönelik farkındalık ve uygun önlemlerin alınması öğrenilecektir.

 

Dersin İçeriği

Bu derste nitel araştırma çalışmalarından elde edilen verilerin analizine yönelik yöntemlerin ve araçların etkili ve verimli olarak kullanılması, nitel çalışmalarda elde edilen verilerin hazırlanması, farklı analiz yaklaşımlarına göre verilerin işlenmesi, organizasyonu ve sunulması konularına odaklanmaktadır. Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve etik konuları da işlenecektir.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nitel veri ve nitel veri analizinin genel özellikleri Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Nitel veri analiziyle ilgili temel kavramlar Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Nitel veri analiz türleri: Betimsel analiz ve içerik analizi Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Nitel araştırma türleri Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Nitel veri analiz yaklaşımlarının karşılaştırılması Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Nitel verinin yazımı ve gösterimi Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı ve ders kurallarının belirlenmesi
2 Nitel veri ve nitel veri analizinin genel özellikleri
3 Nitel veri analiziyle ilgili temel kavramlar
4 Nitel veri analiz türleri: Betimsel analiz ve nitel içerik analizi
5 Nitel veri analiz türleri: Konuşma analizi, söylem analizi
6 Nitel veri analiz türleri: Tematik analiz, anlatı analiz
7 Nitel veri analiz türleri: Yorumlamacı olgubilim analizi
8 Nitel veri analiz türleri: Etnografik analiz, sürekli karşılaştırma analizi
9 Nitel veri analiz türleri: Göstergebilim analizi
10 Nitel veri analiz yaklaşımlarının karşılaştırılması
11 Nitel veri analiz sürecinde etik konular
12 Bilgisayar destekli nitel veri analizi
13 Nitel verinin yazımı ve gösterimi
14 Nitel analizle ilgili makalelerin incelenmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Friese, S. (2019). Qualitative data analysis with ATLAS. ti. Sage.

Miles M. B., Huberman A. M., Saldana J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). Thousands Oaks, CA: Sage. 

Bazeley, P. (2013). Qualitative data analysis. Practical strategies. SAGE Publications. 

Bazeley, P. & Jackson, K (2007). Qualitative data analysis with NVivo. London: Sage. 

Creswell JW. Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal. Kitabevi. 2013.

Patton MQ. Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Çeviri Editörleri: Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir), Ankara: Pegem Akademi. 2014.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür. X
7 Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Nitel veri ve nitel veri analizinin genel özellikleri
2 Nitel veri analiziyle ilgili temel kavramlar
3 Nitel veri analiz türleri: Betimsel analiz ve içerik analizi
4 Nitel araştırma türleri
5 Nitel veri analiz yaklaşımlarının karşılaştırılması
6 Nitel verinin yazımı ve gösterimi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ödev 1 20 20
Ara Sınav 1 15 15
Final 1 20 20
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
dersAKTSKredisi 6