Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Toplumsal Değişim ve Eğitim EPO 612 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SUBHAN EKŞİOĞLU
Dersi Verenler Doç.Dr. SUBHAN EKŞİOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders öğrencilerin “Toplumsal Değişme”nin dinamiklerini, bileşenlerini, araçlarını tanımlayabilmeleri, tarihsel örneklerle güncel durumu karşılaştırabilmeleri ve geçmişten günümüze “Toplumsal Değişme” çerçevesine dâhil olan olguları analiz ve sentez yoluyla, eleştirel bir bakışla değerlendirmelerine imkân sağlamayı amaçlamaktadır. 

Dersin İçeriği

Toplumsal Değişme ile İlgili Temel Kavramlar, Toplumsal Değişim Teorileri, Ekonomik-Sosyal ve Kültürel Yeniden Üretim, Eğitim ve Toplumsal Değişim İlişkisi, Eğitim ve İdeoloji, Eğitim ve Sosyal Sınıf İlişkileri,  Eğitimde Fırsat Eşitliği, Eğitim ve Toplumsal Cinsiyet, Türkiye'

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Toplumsal değişme ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Toplumsal değişim teorilerini açıklayabilme Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Eğitim ve toplumsal değişim ilişkisini açıklayabilme Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Eğitim ve toplumsal cinsiyet kavramları arasındaki ilişkileri analiz edebilme Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Toplumsal değişmenin bileşenleri açıklayabilme ve analiz edebilme Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Toplumsal Değişme ile İlgili Temel Kavramlar
2 Toplumsal Değişim Teorileri
3 Ekonomik-Sosyal ve Kültürel Yeniden Üretim
4 Eğitim ve Toplumsal Değişim İlişkisi
5 Eğitim ve İdeoloji
6 Eğitim ve Sosyal Sınıf İlişkileri
7 Eğitimde Fırsat Eşitliği
8 Ara Sınav
9 Eğitim ve Toplumsal Cinsiyet
10 Türkiye'de Kadın ve Eğitim
11 Örtük Program
12 Toplumsal Değişme Işığında Milli Eğitim Şuraları
13 Yabancı Uzman Raporları ve Türkiye'de Eğitime Etkileri
14 Türkiye'de Yapılan Eğitim Reformu Araştırmaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Smith, A. (2009). Toplumsal Değişme Anlayışı,İstanbul: Gündoğan

Erkilet, A. (2015). Toplumsal Yapı ve Değişme Kuramları, İstanbul: Büyüyenay.

Sunar, L. (2018). Değişim Sosyolojisi- Kavramlar, Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Nobel

Kongar, E. (2019). Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği, İstanbul: Remzi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür.
7 Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Toplumsal değişme ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme
2 Toplumsal değişim teorilerini açıklayabilme
3 Eğitim ve toplumsal değişim ilişkisini açıklayabilme
4 Eğitim ve toplumsal cinsiyet kavramları arasındaki ilişkileri analiz edebilme
5 Toplumsal değişmenin bileşenleri açıklayabilme ve analiz edebilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ödev 10 3 30
Ara Sınav 1 40 40
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
dersAKTSKredisi 6