Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karşılaştırmalı Eğitim EPO 611 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ZEYNEP DEMİRTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders ile farklı ülkelerin eğitim sistemlerini çeşitli yönleriyle incelemek, bu ülkelerdeki eğitim ile ilgili durumları analiz etmek, bu ülkelerin eğitim sistemlerini birbirleriyle ve Türkiye ile karşılaştırmak hedeflenmektedir. Böylece öğrenciler farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini, eğitim programlarını, öğretmen yetiştirme modellerini inceleyerek eğitim ile ilgili konularda eleştirel bakış açısı kazanabileceklerdir.

Dersin İçeriği

Karşılaştırmalı Eğitimin Tanımı ve Karşılaştırmalı Eğitimde Temel Kavramlar, Karşılaştırmalı Eğitimin Tarihçesi, Karşılaştırmalı Eğitimin Yöntemleri, Karşılaştırmalı Eğitimde Araştırma Süreci, Karşılaştırmalı Eğitimde Belli Başlı Sorunlar, Türkiye’de Karşılaştırmalı Eğitim Çalışmaları, Farklı Eğitim Sistemlerinden Örnekler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Karşılaştırmalı eğitimin tanımı, kapsamı ve yöntemi hakkında bilgi sahibi olma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Farklı ülkelerin eğitim sistemlerini açıklayabilme Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Türk Eğitim Sistemini açıklayabilme Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Farklı ülkeler ile Türk eğitim sistemini karşılaştırma ve analiz edebilme Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Karşılaştırmalı Eğitimin Tanımı ve Karşılaştırmalı Eğitimde Temel Kavramlar,
2 Karşılaştırmalı Eğitimin Tarihçesi
3 Karşılaştırmalı Eğitimin Yöntemleri
4 Karşılaştırmalı Eğitimde Araştırma Süreci
5 Karşılaştırmalı Eğitimde Belli Başlı Sorunlar
6 Türkiye’de Karşılaştırmalı Eğitim Çalışmaları
7 Türkiye Eğitim Sistemi
8 Ara Sınav
9 Türkiye ve Dünyada Temel Eğitim
10 Türkiye ve Dünyada Ortaöğretim ve Üniversiteye Geçiş Sistemleri
11 Türkiye ve Dünyada Mesleki Eğitim
12 Türkiye ve Dünyada Ana Dil ve Yabancı Dil Öğretimi
13 Türkiye ve Dünyada Öğretmen Yetiştirme
14 Türkiye ve Dünyada Alternatif Eğitim
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Demirel, Ö. (2000). Karşılaştırmalı Eğitim. Ankara: PegemA

Erdoğan, İ. (2000). Çağdaş Eğitim Sistemleri. Ankara: Sistem

Balcı, A. (2009) Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri, Ankara: PegemA

Türkoğlu, A. (2015). Karşılaştırmalı Eğitim- Dünya Ülkelerinden Örneklerle. Ankara: Anı.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür.
7 Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Karşılaştırmalı eğitimin tanımı, kapsamı ve yöntemi hakkında bilgi sahibi olma
2 Farklı ülkelerin eğitim sistemlerini açıklayabilme
3 Türk Eğitim Sistemini açıklayabilme
4 Farklı ülkeler ile Türk eğitim sistemini karşılaştırma ve analiz edebilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ödev 10 3 30
Ara Sınav 1 40 40
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
dersAKTSKredisi 6