| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | RPD 600 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Araştırma sürecini incelemek, problem durumunu belirleyebilmek, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini tanımlayabilmek, örneklem durumunu belirleyebilmek, bilimsel araştırmalarda yapay zeka kullanımı ve etik davranışlar hakkında bilgi edinmek, tez, makale ve proje yazım süreçlerini yönetebilmek, yöntemlere bağlı kullanılabilecek ölçme araçlarını belirleyebilmek, belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmek için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini konusunda kavrama ve uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Bilimsel araştırmanın temelleri, bilimsel araştırmalarda amaç ve problem tanımlama, bilimsel araştırmalarda örneklem seçimi, farklı bilimsel araştırma türleri yazım süreçleri, bilimsel araştırmalarda yapay zeka ve etik, nicel araştırma yöntemleri, nitel araştırma yöntemleri, karma yöntem araştırması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilimsel araştırmanın temelleri | |
| 2 | Problemi tanımlama / Örnekleme yöntemleri | |
| 3 | Bilimsel araştırma türleri ve yazım süreçleri (tez, makale, proje) | |
| 4 | Bilimsel araştırmada yapay zeka kullanımı ve etik | |
| 5 | Nicel araştırmalar - Nicel veri toplama araçları | |
| 6 | Deneysel araştırma yöntemi | |
| 7 | Tarama yöntemi | |
| 8 | İlişkisel (korelasyonel) araştırma yöntemi | |
| 9 | Nedensel karşılaştırma - Meta analizi | |
| 10 | Nitel araştırmalar - Nitel veri toplama araçları | |
| 11 | Etnografik araştırma - Durum çalışması | |
| 12 | Olgu bilim araştırması -Gelişimsel araştırma | |
| 13 | Eylem araştırması | |
| 14 | Karma yöntem araştırması |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Kuş, E. (2005). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Anı Yayıncılık, Ankara. Ekiz, D. (2003).Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Anı Yayıncılık, Ankara. Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik, İlkeler. Ankara: PegemA Yayıncılık. Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yıldırım, A, Şimşek, H.(1999). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi Silverman, D. (1997). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE Publications. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar. | ||||||
| 2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde uzmanlık düzeyinde geliştirir ve kullanır. | ||||||
| 3 | Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek eğitim teknolojileri aracılığıyla rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanına yönelik bilimsel çözümler üretir ve paydaşlarına aktarır. | ||||||
| 4 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında yürüttüğü bilimsel araştırmayı yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek bağımsız olarak yürütür. | ||||||
| 5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında uzmanlık düzeyindeki öğrenme sürecini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek yönlendirir. | ||||||
| 6 | Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanında etik kurallara uygun biçimde bilimsel araştırmalar yapar ve sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 150 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 153 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||