| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Anayasa Yargısı ve Meşruiyeti | KAH 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Bulunmamaktadır |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru, Siyasi Partiler Hukuku. |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HARUN YILMAZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Oğuz Kutkan |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Anayasa Yargısı ve meşruiyeti hakkında teorik bilgi vermek ve Türk Anayasa Yargısı düzenini öğretmek. |
| Dersin İçeriği | -Anayasa Yargısının Tarihsel Gelişimi, Anlamı ve İşlevi -Kanunların Anayasaya Uygunluğunun Denetim Yolları -Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru -Yüce Divan İşlevi ve Siyasi Partilerin Denetimi -Anayasa Mahkemelerinin Kuruluşu |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | “Anayasa Yargısının Tarihsel Gelişimi, Anlamı ve İşlevi” hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | “Kanunların Anayasaya Uygunluğunun Denetim Yolları”ni öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | “Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru” hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | “Yüce Divan Yargılaması” hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | “Siyasi Partilerin Yargısal Denetimi” hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | “Anayasa Mahkemelerinin Kuruluşu” hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | “Anayasaya Uygunluk Denetiminde Ölçü Norm ve Denetimin Türü” hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 8 | “Anayasa Mahkemesi Kararlarının Türleri ve Sonuçları”nı öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 9 | “Türkiye’de Anayasa Mahkemesinin Denetimine Tabi Olmayan İşlemler”i öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Anayasa Yargısının Doğuşu ve Batı Tarihindeki Öncüler | Şeref İba ve Abbas Kılıç’ın Anayasa Yargısı Dersleri adlı kitabından ilgili konu başlıkları okunmalıdır. |
| 2 | Türkiye’de Anayasa Yargısının Gelişimi | İŞeref İba ve Abbas Kılıç’ın Anayasa Yargısı Dersleri adlı kitabından ilgili konu başlıkları okunmalıdır. |
| 3 | Anayasaya Uygunluğun Siyasal Denetimi + Anayasaya Uygunluğun Yargısal Denetimine Genel Bakış + Denetim Zamanı Bakımında Yargısal Denetim Türleri (A priori/A posteriori) | Şeref İba ve Abbas Kılıç’ın Anayasa Yargısı Dersleri adlı kitabından ilgili konu başlıkları okunmalıdır. |
| 4 | Denetimi Yapan Merci Bakımından Yargısal Denetim Türleri (Merkezi Denetim/Yaygın Denetim) | Şeref İba ve Abbas Kılıç’ın Anayasa Yargısı Dersleri adlı kitabından ilgili konu başlıkları okunmalıdır. |
| 5 | Soyut Norm Denetimi | Şeref İba ve Abbas Kılıç’ın Anayasa Yargısı Dersleri adlı kitabından ilgili konu başlıkları okunmalıdır. |
| 6 | Soyut Norm Denetimi | Şeref İba ve Abbas Kılıç’ın Anayasa Yargısı Dersleri adlı kitabından ilgili konu başlıkları okunmalıdır. |
| 7 | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru’nun Genel Özellikleri ve Dünyadaki Uygulama | Şeref İba ve Abbas Kılıç’ın Anayasa Yargısı Dersleri adlı kitabından ilgili konu başlıkları okunmalıdır. |
| 8 | Vize | Şeref İba ve Abbas Kılıç’ın Anayasa Yargısı Dersleri adlı kitabından ilgili konu başlıkları okunmalıdır. |
| 9 | Türkiye’de Bireysel Başvuru: Başvurunun Konusu + Başvuru Hakkının Öznesi ve Kötüye Kullanılması + Başvuru Hakkının Kapsamı | Şeref İba ve Abbas Kılıç’ın Anayasa Yargısı Dersleri adlı kitabından ilgili konu başlıkları okunmalıdır. |
| 10 | Türkiye’de Bireysel Başvuru: Başvuru Usulü ve Kabul Edilebilirlik Şartları + Esas Hakkında İnceleme ve Tedbir Kararı + Bireysel Başvuruda Norm Denetimi + AYM’nin Bireysel Başvuru Kararları ve Sonuçları + Bireysel Başvuru İstatistikleri | Şeref İba ve Abbas Kılıç’ın Anayasa Yargısı Dersleri adlı kitabından ilgili konu başlıkları okunmalıdır. |
| 11 | Yüce Divan ve Siyasi Partilerin Denetimi | Şeref İba ve Abbas Kılıç’ın Anayasa Yargısı Dersleri adlı kitabından ilgili konu başlıkları okunmalıdır. |
| 12 | Anayasa Mahkemelerinin Kuruluşu | Şeref İba ve Abbas Kılıç’ın Anayasa Yargısı Dersleri adlı kitabından ilgili konu başlıkları okunmalıdır. |
| 13 | Anayasaya Uygunluk Denetiminde Ölçü Norm ve Denetimin Türü (Şekil/Esas) | Şeref İba ve Abbas Kılıç’ın Anayasa Yargısı Dersleri adlı kitabından ilgili konu başlıkları okunmalıdır. |
| 14 | Anayasa Mahkemesi Kararlarının Türleri ve Sonuçları + Türkiye’de Anayasa Mahkemesinin Denetimine Tabi Olmayan İşlemler | Şeref İba ve Abbas Kılıç’ın Anayasa Yargısı Dersleri adlı kitabından ilgili konu başlıkları okunmalıdır. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Hasan Tahsin Fendoğlu-Anayasa Yargısı-Yetkin Yayıncılık-4.Baskı-2020. |
| Ders Kaynakları | Şeref İba ve Abbas Kılıç - Anayasa Yargısı Dersleri - Turhan Kitabevi – 2.Baskı – 2018. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | ||||||
| 2 | Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | ||||||
| 3 | İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma | ||||||
| 4 | İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | ||||||
| 5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma | ||||||
| 6 | Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
| 7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | ||||||
| 8 | Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
| 9 | İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | ||||||
| 10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | “Anayasa Yargısının Tarihsel Gelişimi, Anlamı ve İşlevi” hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||
| 2 | “Kanunların Anayasaya Uygunluğunun Denetim Yolları”ni öğrenir. | ||||||||||
| 3 | “Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru” hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||
| 4 | “Yüce Divan Yargılaması” hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||
| 5 | “Siyasi Partilerin Yargısal Denetimi” hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||
| 6 | “Anayasa Mahkemelerinin Kuruluşu” hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||
| 7 | “Anayasaya Uygunluk Denetiminde Ölçü Norm ve Denetimin Türü” hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||
| 8 | “Anayasa Mahkemesi Kararlarının Türleri ve Sonuçları”nı öğrenir. | ||||||||||
| 9 | “Türkiye’de Anayasa Mahkemesinin Denetimine Tabi Olmayan İşlemler”i öğrenir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ödev | 1 | 25 | 25 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||