| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İlkokul Programı | SNE 006 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RÜŞTÜ YEŞİL |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. RÜŞTÜ YEŞİL, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. FATİH SELİM SELLÜM |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Eğitim programlarıyla ilgili temel kavramları, ilkokul öğretim programlarının ögelerini ve ögeler arası ilişkileri, öğretim süreçleri ve öğretmenlik mesleği ile olan ilişkisini kavrayarak bir öğretim programının okuryazarı olabilme. |
| Dersin İçeriği | Eğitim programlarıyla ilgili temel kavramlar; ilkokul öğretim programlarının ögeleri, ögeler arası ilişkiler, amaçlar (davranışsal hedefler, kazanımlar), öğrenme alanları ve temalar; ilkokul öğretim programlarının felsefi, tarihî, psikolojik, sosyal ve ekonomik temelleri; öğretim programının öğretmenlik mesleği ve öğretim süreçleri ile ilişkisi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Öğretim programı kavramını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 2 | İlkokulun farklı derslerinin öğretim programları arasında karşılaştırmalar yapar. | Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | |
| 3 | İlkokul öğretim programlarının ögelerini açıklar. | Deney ve Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | İlkokul öğretim programlarının ögeleri arasında ilişkilendirme yapar. | Deney ve Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | İlkokul öğretim programlarının temellerini ve öğretim uygulamalarına yansımalarını açıklar. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Eğitim programlarıyla ilgili temel kavramlar | Kaynak taraması yapılacak. |
| 2 | Eğitim programlarıyla ilgili temel kavramlar | Kaynak taraması yapılacak. |
| 3 | İlkokul öğretim programlarının psikolojik ve bireysel temelleri | Kaynak taraması yapılacak. |
| 4 | İlkokul öğretim programlarının sosyal temelleri | Kaynak taraması yapılacak. |
| 5 | İlkokul öğretim programlarının siyasal temeli | Kaynak taraması yapılacak. |
| 6 | İlkokul öğretim programlarının konu alanı ve ekonomik temelleri | Kaynak taraması yapılacak. |
| 7 | İlkokul öğretim programlarının felsefi temeli | Kaynak taraması yapılacak. |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Eğitim Programının ögeleri ve ögeler arası ilişkiler | Kaynak taraması yapılacak. |
| 10 | İlkokul öğretim programlarının ögeleri; amaçlar/kazanımlar/davranışsal hedefler ve düzeni | Kaynak taraması ve program incelemesi yapılacak. |
| 11 | İlkokul öğretim programı içerik ögesi ve düzeni | Kaynak taraması ve program incelemesi yapılacak. |
| 12 | İlkokul öğretim programlarının eğitim durumu ögesi ve düzenlenme durumu | Kaynak taraması ve program incelemesi yapılacak. |
| 13 | İlkokul öğretim programlarının ölçme ve değerlendirme ögesi ve düzenlenme durumu | Kaynak taraması ve program incelemesi yapılacak. |
| 14 | İlkokul programı ögeler ve ögeler arası ilişkileri-öğretime yansımaları | Kaynak taraması ve program incelemesi yapılacak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Millî Eğitim Bakanlığı’nın http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx bağlantı adresinden erişilen ilkokul derslerinin öğretim programları. Yeşil, R. ve Yeşil, S. (2015). Eğitim Programları ve Öğretim: Öğretim İlke ve Yöntemleri. Kırşehir: Öğrenci Kitabevi. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | ||||||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
| 2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
| 2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | ||||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | ||||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
| 4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
| 4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | ||||||
| 5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | ||||||
| 6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | ||||||
| 7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | ||||||
| 7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | ||||||
| 8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
| 8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
| 9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | ||||||
| 9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
| 10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | ||||||
| 10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | ||||||
| 11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | ||||||
| 11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | ||||||
| 12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | X | |||||
| 12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | ||||||
| 13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | ||||||
| 13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
| 14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | ||||||
| 14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | ||||||
| 15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | ||||||
| 15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Öğretim programı kavramını tanımlar. | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
| 2 | İlkokulun farklı derslerinin öğretim programları arasında karşılaştırmalar yapar. | 2 | 2 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 4 | 4 |
| 3 | İlkokul öğretim programlarının ögelerini açıklar. | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 5 | 5 | 2 | 2 | 1 | 1 | 4 | 4 |
| 4 | İlkokul öğretim programlarının ögeleri arasında ilişkilendirme yapar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 5 | 5 |
| 5 | İlkokul öğretim programlarının temellerini ve öğretim uygulamalarına yansımalarını açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 50 |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 2 | 8 | 16 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||