| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Fen Bilimleri Laboratuvar Uygulamaları | SNE 203 | 3 | 0 + 2 | 1 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMET EMİN MISIR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İlkokul düzeyinde fen laboratuvarı uygulamaları hakkında bilgi ve beceri kazanma |
| Dersin İçeriği | Fen öğretiminde laboratuvarın amacı ve önemi; laboratuvarda güvenlik; bilimsel yöntem, bilimsel süreç becerileri ve bunların nasıl kazanıldığı; ilkokul için laboratuvar deneyleri (deneylerin planlanması, yürütülmesi ve sonuçlarının değerlendirilmesi), deney çalışma yaprakları ve deney raporunun hazırlanması; basit ve ucuz malzemelerle yapılabilecek deney örnekleri; grup çalışmaları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Fen Bilimleri öğretiminde laboratuvar uygulamalarının amacı ve önemini açıklar. | Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 2 | Laboratuvarı kullanırken uygun güvenlik önlemlerini alır. | Grupla Çalışma, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Bilimsel süreç becerilerini laboratuvar uygulamalarında kullanır. | Tartışma, Eğitsel Oyun, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Deney çalışma yaprağı ve deney raporu hazırlar. | Problem Çözme, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 5 | Basit ve ucuz malzemelerle ilkokul düzeyinde deneyler tasarlar. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Fen bilimleri öğretiminde laboratuvarın amacı ve önemi | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
| 2 | Laboratuvarda güvenlik | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
| 3 | Bilimsel yöntem, bilimsel süreç becerileri ve nasıl kazandırıldıkları | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
| 4 | Bilimsel yöntem, bilimsel süreç becerileri ve nasıl kazandırıldıkları | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
| 5 | İlkokula yönelik laboratuvar deneyleri (deneylerin planlanması, yürütülmesi ve deneylerin sonuçlarının değerlendirilmesi) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
| 6 | İlkokula yönelik laboratuvar deneyleri (deneylerin planlanması, yürütülmesi ve deneylerin sonuçlarının değerlendirilmesi) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
| 7 | Deney çalışma yaprakları ve deney raporu hazırlama | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
| 8 | Ara Sınav | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
| 9 | Basit ve ucuz malzemelerle yapılabilecek deney örnekleri; grup çalışmaları | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
| 10 | Basit ve ucuz malzemelerle yapılabilecek deney örnekleri; grup çalışmaları | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
| 11 | Basit ve ucuz malzemelerle yapılabilecek deney örnekleri; grup çalışmaları | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
| 12 | Basit ve ucuz malzemelerle yapılabilecek deney örnekleri; grup çalışmaları | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
| 13 | Basit ve ucuz malzemelerle yapılabilecek deney örnekleri; grup çalışmaları | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
| 14 | Basit ve ucuz malzemelerle yapılabilecek deney örnekleri; grup çalışmaları | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Edom, H. (2013). Deneylerle Bilim 1. (Çev. Feryal Halatçı). Ankara: Tubitak yayınları. Edom, H. (2013). Deneylerle Bilim 2. (Çev. Feryal Halatçı). Ankara: Tubitak yayınları. Edom, H. (2013). Deneylerle Bilim 3. (Çev. Feryal Halatçı). Ankara: Tubitak yayınları. Andrews, G., Knighton, K. (2010). 100 Bilimsel Deney (Çev. Ali İhsan Başgül). Ankara: Tubitak yayınları.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
| 2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
| 4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | ||||||
| 5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
| 7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | ||||||
| 8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
| 9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
| 10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
| 11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
| 12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | X | |||||
| 13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
| 14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
| 15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Fen Bilimleri öğretiminde laboratuvar uygulamalarının amacı ve önemini açıklar. | 5 | 5 | |||||||||||||
| 2 | Laboratuvarı kullanırken uygun güvenlik önlemlerini alır. | 5 | 5 | |||||||||||||
| 3 | Bilimsel süreç becerilerini laboratuvar uygulamalarında kullanır. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
| 4 | Deney çalışma yaprağı ve deney raporu hazırlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
| 5 | Basit ve ucuz malzemelerle ilkokul düzeyinde deneyler tasarlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 30 |
| 2. Performans Görevi (Laboratuvar) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 2 | 8 | 16 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 77 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||