| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Eğitimde Ahlak ve Etik | EBB 307 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK, Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN, Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KARATAŞ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilere eğitim-öğretim sürecinde etik ve iş ahlakı duyarlılığının kazandırılması için gerekli teorik ve pratik donanımın kazanılması |
| Dersin İçeriği | Ahlak ve etiğe ilişkin temel kavram ve teoriler; etik, iş ve meslek etiği; öğretmenlik mesleğinin sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleri; eğitim ve öğrenme hakkı; öğretim, ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler; okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları; etik teoriler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Etik ve ahlak arasındaki farkı izah edebilme | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | İş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Eğitimde ahlaki ve etik sorumluluk anlayışı edinebilme. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Eşleştirme Testler, |
| 4 | Bilimsel etik anlayışı içerisinde eğitimde karşılaşılabilecek sorunlara çözüm önerebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ahlak ve etik ile ilgili temel kavram ve teoriler | |
| 2 | Etik ilkeler etik kurallar iş ve meslek etiği | |
| 3 | Sosyal, kültürel, ahlaki ve etik yönleriyle öğretmenlik mesleği | |
| 4 | Eğitim-öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde eğitim ve öğrenme hakkı | |
| 5 | Eğitim paydaşlarıyla ilişkilerde etik ilkeler | |
| 6 | Okul yöneticilerinin, velilerin ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlulukları | |
| 7 | İş ve meslek yaşamında etik olmayan davranışlar | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Türkiye'de kamu yönetimi eğitimi ve öğretmenlerine ilişkin etik düzenlemeler | |
| 10 | Okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları | |
| 11 | Etik Teoriler | |
| 12 | Etik Model Olarak Öğretmen ve Öğretmenlik Meslek Etik İlkeleri | |
| 13 | Bilimsel Araştırmalarda Etik | |
| 14 | Etik Lider Olarak Okul Müdürü |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları |
İlgan, R. ed. (2022). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık Kılıç, R. (2022). Ahlak Felsefesi (Etik). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Oral, B. ed. (2022). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Erdem, A.R. ve Şimşek, S. ed. (2022). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Lisans Yayıncılık. Ada, S. ve Silman, F. ed. (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
| 2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | ||||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
| 4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
| 5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
| 7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | ||||||
| 8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
| 9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
| 10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
| 11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
| 12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | ||||||
| 13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
| 14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
| 15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Etik ve ahlak arasındaki farkı izah edebilme | |||||||||||||||
| 2 | İş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar | |||||||||||||||
| 3 | Eğitimde ahlaki ve etik sorumluluk anlayışı edinebilme. | |||||||||||||||
| 4 | Bilimsel etik anlayışı içerisinde eğitimde karşılaşılabilecek sorunlara çözüm önerebilme |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Ödev | 2 | 10 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 77 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||