| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sosyal Bilgiler Eğitiminin Tarihi,Sosyal ve Felsefi Temelleri | SBE 606 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YUSUF KESKİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | AYŞEGÜL KIRTEL |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sosyal Bilgiler dersinin hem dünyada, hem de Türkiye’deki tarihsel gelişimini, sosyal ve felsefi boyutuyla birlikte değerlendirmek. |
| Dersin İçeriği | Sosyal Bilgiler kavramının ortaya çıkışı, gelişimi; Türkiye’de Sosyal Bilgiler kavramı, tarihsel gelişimi, geçmişten günümüze uygulanan programlar, programların içerik ve özellikleri, Sosyal bilgiler ders programlarındaki değişimin sosyal ve felsefi boyutuyla analizi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal bilgiler dersinin ortaya çıkışını tarihi, sosyal ve felsefi boyutlarıyla birlikte değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Türkiye’de Cumhuriyetin ilanından günümüze uygulanan Sosyal Bilgiler öğretim programlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Sosyal Bilgiler öğretim programlarını karşılaştırmalı olarak analiz eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 4 | Sosyal ve felsefi değişimlerin Sosyal Bilgiler öğretim programlarına nasıl yansıdığını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Günümüzde sosyal bilgiler alanında gelinen noktayı geçmişle karşılaştırmalı olarak inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Günümüzde uygulanan sosyal bilgiler programını sosyal ve felsefi boyutuyla analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Günümüz programını dünyadaki diğer örnekleri ile karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sosyal Bilgiler kavramının/dersinin ortaya çıkışı | |
| 2 | Sosyal Bilgilerin dersinin ortaya çıkış nedenleri ve sosyal bilgilerin sosyal bilimlerle ilişkisi | |
| 3 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1923-1938 Atatürk Dönemi) | |
| 4 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1938-1950 Milli Şef Dönemi) | |
| 5 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1950-1960 Demokrat Parti Dönemi) | |
| 6 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1960-1980 Kaotik Dönem) | |
| 7 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1980-1990 Askeri Müdahale Dönemi) | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1990-2000 Değişim Dönemi) | |
| 10 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (2000’li yıllar Küreselleşme Dönemi) | |
| 11 | Uygulanan tüm programların karşılaştırmalı analizi | |
| 12 | Dönemlere göre sosyal değişimlerin programlara yansımasının analizi | |
| 13 | Dönelere göre felsefi anlayıştaki değişimin analizi | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Binbaşıoğlu, C. (1995). Türkiye’de Eğitim Bilimleri Tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. 2. Binbaşıoğlu, C. (1999). “Cumhuriyet Döneminde İlkokul Programları”, 75 Yılda Eğitim. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 145–170. 3. Cicioğlu, H. (1985). Türkiye Cumhuriyetinde İlk ve Ortaöğretim (Tarihi Gelişimi). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. 4. Çağlar, A. (1999). “75. Yılında Cumhuriyet’in İlköğretim Birikimi”, 75 Yılda Eğitim. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 125–144. 5. Erden, M. (tarihsiz). Sosyal Bilgiler Öğretimi. İstanbul: Alkım Yayınevi. 6. Ertürk, E. (2007). Ders Kitaplarında Toplum, Yurttaşlık, Vatanseverlik ve Ekonomi Anlayışının Dönüşümü: 1997 ve 2004 İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Üzerine Bir İçerik Analiz. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı Genel Sosyoloji ve Metodoloji Programı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. 7. Güngördü, K.; N. Güngördü (1966). Yeni İlkokul Programı Uygulama Kılavuzu ve Program Geliştirme Tarihçesi. İstanbul: Acar Matbaası. 8. İlk Mekteplerin Müfredat Programı (1340). Maarif Vekâleti İlk Tedrisat Dairesi. İstanbul: Matbaa-i Amire. 9. İlk Mekteplerin Müfredat Programı (1926). Birinci Tab. İstanbul: Milli Matbaa. 10. İlk, Orta Tedrisat Mektepleri Müfredat Programı (1338). Ankara: Türkiye Büyük Millet Meclisi Hükümeti Umur-ı Maarif Vekâleti. 11. İlkokul Programı (1936). T.C. Kültür Bakanlığı. İstanbul: Devlet Basımevi. 12. İlkokul Programı (1948). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. 13. İlkokul Programı Taslağı (1962). MEB İlk Öğretim Genel Müdürlüğü Program Geliştirme Bürosu Yayınları No:1. Ankara: Ayyıldız Matbaası. 14. İlkokul Programı (1969). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. İkinci Basılış. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. 15. Keskin, Y. (2002). II. Meşrutiyet’ten Günümüze Kadar Uygulanmış Olan Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Analizi ve Karşılaştırılması. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. 16. Tebliğler Dergisi (1998). “İlköğretim Okulu Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı”. Sayı: 2487, 531-568. |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Sosyal bilgiler dersinin ortaya çıkışını tarihi, sosyal ve felsefi boyutlarıyla birlikte değerlendirir. |
| 2 | Türkiye’de Cumhuriyetin ilanından günümüze uygulanan Sosyal Bilgiler öğretim programlarını tanır. |
| 3 | Sosyal Bilgiler öğretim programlarını karşılaştırmalı olarak analiz eder. |
| 4 | Sosyal ve felsefi değişimlerin Sosyal Bilgiler öğretim programlarına nasıl yansıdığını analiz eder. |
| 5 | Günümüzde sosyal bilgiler alanında gelinen noktayı geçmişle karşılaştırmalı olarak inceler. |
| 6 | Günümüzde uygulanan sosyal bilgiler programını sosyal ve felsefi boyutuyla analiz eder. |
| 7 | Günümüz programını dünyadaki diğer örnekleri ile karşılaştırır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 158 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||