| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sosyal Bilgiler Eğitiminin Tarihi,Sosyal ve Felsefi Temelleri | SBE 606 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YUSUF KESKİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | AYŞEGÜL KIRTEL |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sosyal Bilgiler dersinin hem dünyada, hem de Türkiye’deki tarihsel gelişimini, sosyal ve felsefi boyutuyla birlikte değerlendirmek. |
| Dersin İçeriği | Sosyal Bilgiler kavramının ortaya çıkışı, gelişimi; Türkiye’de Sosyal Bilgiler kavramı, tarihsel gelişimi, geçmişten günümüze uygulanan programlar, programların içerik ve özellikleri, Sosyal bilgiler ders programlarındaki değişimin sosyal ve felsefi boyutuyla analizi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal bilgiler dersinin ortaya çıkışını tarihi, sosyal ve felsefi boyutlarıyla birlikte değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Türkiye’de Cumhuriyetin ilanından günümüze uygulanan Sosyal Bilgiler öğretim programlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Sosyal Bilgiler öğretim programlarını karşılaştırmalı olarak analiz eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 4 | Sosyal ve felsefi değişimlerin Sosyal Bilgiler öğretim programlarına nasıl yansıdığını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Günümüzde sosyal bilgiler alanında gelinen noktayı geçmişle karşılaştırmalı olarak inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Günümüzde uygulanan sosyal bilgiler programını sosyal ve felsefi boyutuyla analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Günümüz programını dünyadaki diğer örnekleri ile karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sosyal Bilgiler kavramının/dersinin ortaya çıkışı | |
| 2 | Sosyal Bilgilerin dersinin ortaya çıkış nedenleri ve sosyal bilgilerin sosyal bilimlerle ilişkisi | |
| 3 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1923-1938 Atatürk Dönemi) | |
| 4 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1938-1950 Milli Şef Dönemi) | |
| 5 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1950-1960 Demokrat Parti Dönemi) | |
| 6 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1960-1980 Kaotik Dönem) | |
| 7 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1980-1990 Askeri Müdahale Dönemi) | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (1990-2000 Değişim Dönemi) | |
| 10 | Türkiye’de uygulanan Sosyal bilgiler öğretim programları (2000’li yıllar Küreselleşme Dönemi) | |
| 11 | Uygulanan tüm programların karşılaştırmalı analizi | |
| 12 | Dönemlere göre sosyal değişimlerin programlara yansımasının analizi | |
| 13 | Dönelere göre felsefi anlayıştaki değişimin analizi | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Binbaşıoğlu, C. (1995). Türkiye’de Eğitim Bilimleri Tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. 2. Binbaşıoğlu, C. (1999). “Cumhuriyet Döneminde İlkokul Programları”, 75 Yılda Eğitim. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 145–170. 3. Cicioğlu, H. (1985). Türkiye Cumhuriyetinde İlk ve Ortaöğretim (Tarihi Gelişimi). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. 4. Çağlar, A. (1999). “75. Yılında Cumhuriyet’in İlköğretim Birikimi”, 75 Yılda Eğitim. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 125–144. 5. Erden, M. (tarihsiz). Sosyal Bilgiler Öğretimi. İstanbul: Alkım Yayınevi. 6. Ertürk, E. (2007). Ders Kitaplarında Toplum, Yurttaşlık, Vatanseverlik ve Ekonomi Anlayışının Dönüşümü: 1997 ve 2004 İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Üzerine Bir İçerik Analiz. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı Genel Sosyoloji ve Metodoloji Programı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. 7. Güngördü, K.; N. Güngördü (1966). Yeni İlkokul Programı Uygulama Kılavuzu ve Program Geliştirme Tarihçesi. İstanbul: Acar Matbaası. 8. İlk Mekteplerin Müfredat Programı (1340). Maarif Vekâleti İlk Tedrisat Dairesi. İstanbul: Matbaa-i Amire. 9. İlk Mekteplerin Müfredat Programı (1926). Birinci Tab. İstanbul: Milli Matbaa. 10. İlk, Orta Tedrisat Mektepleri Müfredat Programı (1338). Ankara: Türkiye Büyük Millet Meclisi Hükümeti Umur-ı Maarif Vekâleti. 11. İlkokul Programı (1936). T.C. Kültür Bakanlığı. İstanbul: Devlet Basımevi. 12. İlkokul Programı (1948). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. 13. İlkokul Programı Taslağı (1962). MEB İlk Öğretim Genel Müdürlüğü Program Geliştirme Bürosu Yayınları No:1. Ankara: Ayyıldız Matbaası. 14. İlkokul Programı (1969). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. İkinci Basılış. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. 15. Keskin, Y. (2002). II. Meşrutiyet’ten Günümüze Kadar Uygulanmış Olan Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Analizi ve Karşılaştırılması. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. 16. Tebliğler Dergisi (1998). “İlköğretim Okulu Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı”. Sayı: 2487, 531-568. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 5 | nındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
| 6 | Sosyal bilgilere konu olan disiplinlerdeki teorik yaklaşımlar, paradigmalar ve tartışmaları değerlendirir. | ||||||
| 7 | Sosyal Bilgiler eğitiminin tarihsel, sosyolojik, felsefi ve epistemolojik temellerini değerlendirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal bilgiler dersinin ortaya çıkışını tarihi, sosyal ve felsefi boyutlarıyla birlikte değerlendirir. | |||||||
| 2 | Türkiye’de Cumhuriyetin ilanından günümüze uygulanan Sosyal Bilgiler öğretim programlarını tanır. | |||||||
| 3 | Sosyal Bilgiler öğretim programlarını karşılaştırmalı olarak analiz eder. | |||||||
| 4 | Sosyal ve felsefi değişimlerin Sosyal Bilgiler öğretim programlarına nasıl yansıdığını analiz eder. | |||||||
| 5 | Günümüzde sosyal bilgiler alanında gelinen noktayı geçmişle karşılaştırmalı olarak inceler. | |||||||
| 6 | Günümüzde uygulanan sosyal bilgiler programını sosyal ve felsefi boyutuyla analiz eder. | |||||||
| 7 | Günümüz programını dünyadaki diğer örnekleri ile karşılaştırır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 158 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||