Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilimlerde Veri Analizi SBE 504 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET UYMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş Gör. Mehmet Uymaz

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Araştırma verilerinin bilgisayar programları yardımıyla analizini yapabilme

Dersin İçeriği

İstatistik ile ilgili temel kavramlar, merkezi eğilim ve değişim ölçüleri, korelasyon ve regresyon, hipotez testleri, araştırmalarda istatistik kullanımı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İstatistikle ilgili temel kavramları kavrar ve toplanan verileri düzenler, sınıflandırır, SPSS programına girişini yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
2 Bir, iki ya da daha çok değişkene ilişkin betimsel istatistikleri yapar ve yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
3 Verilerin normal dağılımına ilişkin gerekli analizleri hesaplayarak yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
4 İki değişken arasındaki ilişkiye ilişkin korelasyon ve regrasyon analizlerini yapar ve yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
5 Bağımsız ve bağımlı örneklemlerin ortalamalarını ilişkin fark istatistiklerini (t testi, Anova, Ancova) ile test eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
6 Parametrik olmayan istatistikleri (ki-kare, H testi, U testi, Wilcoxon) yapar ve yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar
2 Verilerin betimlenmesi ve grafikle gösterilmesi
3 Merkezi eğilim ölçüleri (aritmetik ortalama, mod, medyan)
4 Değişim ölçüleri (ranj, standart sapma, varyans)
5 Korelasyon
6 Regresyon
7 Hipotez testi adımları
8 Tek örneklem t tesi
9 Bağımsız örneklem t testi
10 Bağımlı örneklem t testi
11 Varyans analizi
12 Deneysel desenler için kovaryans analizi
13 İki faktörlü ANOVA
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Genel değerlendirme

Ders Kaynakları

Veri analizi el kitabı, Şener Büyüköztürk

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Sosyal bilgilere konu olan disiplinlerdeki kuramsal bilgileri çeşitli yönleriyle yorumlar ve analiz eder.
7 Sosyal Bilgiler eğitiminin tarihsel, felsefi, toplumsal ve pedagojik temellerini analiz eder.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 İstatistikle ilgili temel kavramları kavrar ve toplanan verileri düzenler, sınıflandırır, SPSS programına girişini yapar.
2 Bir, iki ya da daha çok değişkene ilişkin betimsel istatistikleri yapar ve yorumlar.
3 Verilerin normal dağılımına ilişkin gerekli analizleri hesaplayarak yorumlar.
4 İki değişken arasındaki ilişkiye ilişkin korelasyon ve regrasyon analizlerini yapar ve yorumlar.
5 Bağımsız ve bağımlı örneklemlerin ortalamalarını ilişkin fark istatistiklerini (t testi, Anova, Ancova) ile test eder.
6 Parametrik olmayan istatistikleri (ki-kare, H testi, U testi, Wilcoxon) yapar ve yorumlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 16 16
Kısa Sınav 2 5 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 12 12
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 12 5 60
Ara Sınav 1 23 23
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 338
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 13,52
dersAKTSKredisi 6