| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Dönemlere Göre Sözcük Hazinesini Geliştirme Yolları | TEG 622 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İki yaşından itibaren dili kullanmaya başlayan çocuk için en önemli şey sözcük kullanmaktır. Beş yaşına kadar daha çok aile içinde temel sözcüklerle iletişimi sağlayan çocuk aile dışında da iletişimini sağlaması için sözcüğünü zenginleştirmesi gerekir. Bu dersin amacı hangi yaşlarda nasıl yollarla sözcük gerçekleşeceğine dair uygulama ve kuralları aktarmaktır. |
| Dersin İçeriği | Türkçe sözcükleri temelden başlayarak öğrenilmesi gereken ilk sözcükleri sınıflandırır ve yaşlara göre sözcük öğretiminin nasıl gerçekleşeceğini, hangi etkinliklerin uygulanacağını aktarır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yaşlara göre çocuğun hangi sözcükleri bildiğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Yaşlara göre bilinmesi gereken sözcükleri sınıflar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Sözcükleri kategorilere ayırır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | Sözcük öğretimini gerçekleştirir. | Anlatım, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Doğumdan itibaren çocuğun dil gelişiminin incelenmesi | |
| 2 | Doğumdan itibaren çocuğun dil gelişiminin incelenmesi | |
| 3 | Doğumdan itibaren çocuğun dil gelişiminin incelenmesi | |
| 4 | Çocuğun kullandığı ilk kelimeler | |
| 5 | Kelimelerin sınıflandırılması | |
| 6 | Kelimelerin sınıflandırılması | |
| 7 | Okul döneminde kullandığı kelimeler | |
| 8 | Okul döneminde kullandığı kelimeler | |
| 9 | Okul döneminde kullandığı kelimeler | |
| 10 | Kelime dağarcığını geliştirmeye yönelik uygulamalar | |
| 11 | Kelime dağarcığını geliştirmeye yönelik uygulamalar | |
| 12 | Kelime dağarcığını geliştirmeye yönelik uygulamalar | |
| 13 | Kelime dağarcığını geliştirmeye yönelik uygulamalar | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yıldız Cemal vd. (2010). Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi, Pegema Yayınları Mert, Esra Lüle (2010) Etkinliklerle Türkçe Öğretimi, Anı Yayıncılık Güneş, Firdevs (2007). Okuma-Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi, Ocak yayınları |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Dil öğretim yaklaşımlarını kuramsal ve uygulamalı düzeyde analiz eder; geleneksel ve çağdaş modelleri karşılaştırarak Türkçe eğitimi için özgün öğretim stratejileri geliştirir. | ||||||
| 2 | Türkçe eğitimi alanında kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarını eleştirel biçimde değerlendirir; bilimsel geçerlilik ve güvenirlik ilkelerine dayalı özgün ölçme araçları tasarlar. | ||||||
| 3 | Farklı ülkelerin anadili öğretimi programlarını tarihsel, kuramsal ve yapısal açıdan karşılaştırır; bu karşılaştırmalardan hareketle Türkçe öğretimine yenilikçi program tasarımları önerir. | ||||||
| 4 | Yenileşme dönemi dil tartışmalarını, Millî Edebiyat ve Cumhuriyet dönemi dil anlayışlarını tarihsel ve sosyo-kültürel bağlamda analiz eder; Türkiye Türkçesinin gelişim sürecini dil politikaları açısından değerlendirir. | ||||||
| 5 | Tanzimat dönemi eğitim sistemi ile dönemin romanları arasındaki etkileşimi inceler; romanlarda yansıtılan eğitim problemlerini günümüz eğitim anlayışıyla karşılaştırarak eleştirel çıkarımlar yapar. | ||||||
| 6 | Estetik ve edebî değer kavramlarını felsefi ve kuramsal temelleriyle ilişkilendirir; çocuk kitaplarını edebî değer ve sanat anlayışı bakımından değerlendirir. | ||||||
| 7 | Yaş gruplarına göre sözcük gelişimini dil edinimi kuramlarıyla ilişkilendirir; sözcük öğretimine yönelik özgün strateji ve etkinlikler geliştirir. | ||||||
| 8 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılacak materyalleri (ders kitabı, dijital ortam, Web 2.0 araçları) pedagojik ilkelere uygun biçimde tasarlar, uygular ve değerlendirir. | ||||||
| 9 | Dilbilimsel kuramlar ile Türkçe eğitimi uygulamaları arasındaki ilişkiyi analiz eder; uygulamalı dilbilim verilerini öğretim tasarımlarına dönüştürür. | ||||||
| 10 | İki dillilik bağlamında Türkçenin yabancı veya ikinci dil olarak öğretiminde kullanılabilecek öğretim stratejilerini değerlendirir. | ||||||
| 11 | Türkçe öğretimiyle ilgili güncel araştırmaları nitel ve nicel yöntemler açısından analiz eder ve kendi araştırma tasarımını oluşturur. | ||||||
| 12 | Türkçe öğretim programlarını çağdaş program geliştirme ilkeleri doğrultusunda eleştirir ve iyileştirme önerileri geliştirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yaşlara göre çocuğun hangi sözcükleri bildiğini bilir. | ||||||||||||
| 2 | Yaşlara göre bilinmesi gereken sözcükleri sınıflar. | ||||||||||||
| 3 | Sözcükleri kategorilere ayırır. | ||||||||||||
| 4 | Sözcük öğretimini gerçekleştirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| 2. Kısa Sınav | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Toplam İş Yükü | 160 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||