Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuklarda Matematiksel Düşünme Becerilerinin Geli IME 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYŞE ZEYNEP AZAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Kevser GÜNAY

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çocuklarda matematiksel düşünme becerisinin gelişiminin ve öneminin kavratılması.

Dersin İçeriği

Matematiksel düşünce yapısı ve gelişimi, Matematiksel kavramların gelişimi, Öğrencilerin algılama, ilişkilendirme ve uygulama becerilerinin yaş gruplarına göre farklılıkları, Matematiksel düşünceyi ve yapılaşmasını sağlayan dış faktörler (aile, çevre, ve çevre şartları, öğretmen, sistemli yapılanma ve ekonomik koşullar), Çoklu zekâ kuramının matematiksel düşünme üzerine etkisi, Matematiksel düşünce becerisinin kazandırılmasında kullanılan yöntem ve teknikler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Matematiksel düşünce yapısını ve gelişimini ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Matematiksel kavramların gelişim basamaklarını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Öğrencilerin algılama, ilişkilendirme ve uygulama becerilerinin yaş gruplarına göre farklılıklarını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Matematiksel düşünceyi ve yapılaşmasını sağlayan dış faktörleri (aile, çevre, ve çevre şartları, öğretmen, sistemli yapılanma ve ekonomik koşullar) sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
5 Çoklu zekâ kuramının matematiksel düşünme üzerine etkisini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
6 Matematiksel düşünme becerisinin kazandırılmasında kullanılan yöntem ve teknikleri uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
7 İlgili ulusal ve uluslar arası makaleleri tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Matematiksel düşünce yapısı ve gelişimi
2 Matematiksel düşünce yapısı ve gelişimi
3 Matematiksel kavramların gelişimi
4 Matematiksel kavramların gelişimi
5 Öğrencilerin algılama, ilişkilendirme ve uygulama becerilerinin yaş gruplarına göre farklılıkları
6 Öğrencilerin algılama, ilişkilendirme ve uygulama becerilerinin yaş gruplarına göre farklılıkları
7 Öğrencilerin algılama, ilişkilendirme ve uygulama becerilerinin yaş gruplarına göre farklılıkları
8 Matematiksel düşünceyi ve yapılaşmasını sağlayan dış faktörler (aile, çevre, ve çevre şartları, öğretmen, sistemli yapılanma ve ekonomik koşullar)
9 ARASINAV
10 Matematiksel düşünceyi ve yapılaşmasını sağlayan dış faktörler (aile, çevre, ve çevre şartları, öğretmen, sistemli yapılanma ve ekonomik koşullar).
11 Çoklu zekâ kuramının matematiksel düşünme üzerine etkisi
12 Matematiksel düşünme becerisinin kazandırılmasında kullanılan yöntem ve teknikler
13 İlgili ulusal makaleler
14 İlgili uluslararası makaleler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Akman, B. (2022). Erken Çocuklukta Matematik Eğitimi 12. Baskı. Pegem A. Yayınları

Baykul, Y. (2021). Ortaokulda Matematik Öğretimi (5-8. Sınıflar) 5. Baskı. Pegem A. Yayınları

Olkun, S. (2022). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Vizetek Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Matematik eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve nicel ve nitel yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir ve planlar.
7 Matematik eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Matematiksel düşünce yapısını ve gelişimini ifade eder.
2 Matematiksel kavramların gelişim basamaklarını ifade eder.
3 Öğrencilerin algılama, ilişkilendirme ve uygulama becerilerinin yaş gruplarına göre farklılıklarını ifade eder.
4 Matematiksel düşünceyi ve yapılaşmasını sağlayan dış faktörleri (aile, çevre, ve çevre şartları, öğretmen, sistemli yapılanma ve ekonomik koşullar) sıralar.
5 Çoklu zekâ kuramının matematiksel düşünme üzerine etkisini tartışır.
6 Matematiksel düşünme becerisinin kazandırılmasında kullanılan yöntem ve teknikleri uygular.
7 İlgili ulusal ve uluslar arası makaleleri tartışır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 8 8
Final 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 6 6
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
dersAKTSKredisi 6