| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | FBE 600 | 3 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EDA DEMİRHAN |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. EDA DEMİRHAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin iki temel amacı bulunmaktadır. İlk olarak öğrencilerin bilimsel araştırma süreci ve yöntemleri hakkındaki bilgilerini derinleştirmelerini sağlamak ve bilimsel araştırmaları değerlendirme becerilerini geliştirmek amaçlanmaktadır. İkinci olarak ise öğrencilerin alanındaki kuramsal bilgiler, araştırmalar ve uygulamaları, bilimsel araştırma ve yazım kurallarına uygun bir şekilde incelemeleri ve alanla ilgili yapılan bir araştırma önerisini raporlaştırılarak sunmaları hedeflenmektedir. |
| Dersin İçeriği | Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramlar (araştırma problemi, değişenler ve hipotezler, alanyazın tarama, tanımlar, sınırlılıklar, etik ilkeler), Nicel, nitel ve karma araştırma desenleri, bilimsel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik. Fen eğitimi alanında temel alan yazının ve sorunların incelenmesi ve tartışılması. Fen eğitimi alanında seçilen bir probleme özgü araştırma önerisinin raporlaştırılarak sunulması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları açıklar. | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Nicel, nitel ve karma araştırma yöntemlerini açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Fen eğitimi alanındaki bilimsel araştırmaları değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Belirlediği probleme özgü özgün bir alanyazın taraması raporu hazırlar. | Tartışma, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Belirlediği probleme özgü özgün bir araştırma önerisini APA'ya göre raporlaştırır. | Tartışma, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Araştırma yönteminin ilkelerine uygun olarak araştırma raporunu değerlendirir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilimsel araştırmalarda temel kavramlar ve sınıflandırma | İlgili kaynakların okunması |
| 2 | Eğitim araştırmalarında indeksler ve alanyazın taraması | İlgili kaynakların okunması |
| 3 | Nicel araştırma yöntemleri | İlgili kaynakların okunması |
| 4 | Nitel araştırma yöntemleri | İlgili kaynakların okunması |
| 5 | Karma araştırma yöntemleri | İlgili kaynakların okunması |
| 6 | Bilimsel araştırmalarda geçerlik-güvenirlik ve etik ilkeler | İlgili kaynakların okunması |
| 7 | Bilimsel bir makale incelenirken nelere dikkat edilir? Örnek makalelerin incelenmesi | İlgili makalelerin incelenmesi |
| 8 | Araştırılacak konuya ilişkin seçilen üç makalenin bilimsel araştırma ve yazım kurallarına uygun bir şekilde inelenmesi | İlgili makalelerin incelenmesi |
| 9 | Araştırılacak konuya ilişkin seçilen üç makalenin bilimsel araştırma ve yazım kurallarına uygun bir şekilde incelenmesi | İlgili makalelerin incelenmesi |
| 10 | Araştırılacak konuya ilişkin seçilen üç makalenin bilimsel araştırma ve yazım kurallarına uygun bir şekilde incelenmesi | İlgili makalelerin incelenmesi |
| 11 | Araştırma önerilerine ilişkin oluşturulan raporların paylaşılması ve eleştirilmesi | Araştırma önerisinin hazırlanması |
| 12 | Araştırma önerilerine ilişkin oluşturulan raporların paylaşılması ve eleştirilmesi | Araştırma önerisinin hazırlanması |
| 13 | Araştırma önerilerine ilişkin oluşturulan raporların paylaşılması ve eleştirilmesi | Araştırma önerisinin hazırlanması |
| 14 | Genel değerlendirme ve kapanış |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | - |
| Ders Kaynakları | Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education (8th edition). New York: Routledge. Edmonds, W. A., & Kennedy, T. (2018). An applied guide to research designs: Quantitative, qualitative, and mixed methods (2nd edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Merriam, S.B. (2018). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskı). (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19.baskı). Ankara: Pegem Akademi. Christensen, L. B., Johnson, B., Turner, L. A., & Christensen, L. B. (2014). Research methods, design, and analysis (12th edition). Boston, MA: Pearson Education. Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (5th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage publications. Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Huyn, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th edition) New York: McGraw-Hill Companies. Gay, L. R., Mills, G. E., & Airasian, P. (2012). Education research complete: Competencies for analysis and applications (10th edition). Pearson Education, Inc., USA. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Fen eğitimi alanında ileri düzey kuramsal ve metodolojik bilgiye dayalı olarak disiplinlerarası yeni araştırma modelleri geliştirir, bu modelleri kullanarak alana özgün katkı sağlayan bilimsel çalışmalar üretir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları açıklar. | ||||||
| 2 | Nicel, nitel ve karma araştırma yöntemlerini açıklar. | ||||||
| 3 | Fen eğitimi alanındaki bilimsel araştırmaları değerlendirir. | ||||||
| 4 | Belirlediği probleme özgü özgün bir alanyazın taraması raporu hazırlar. | ||||||
| 5 | Belirlediği probleme özgü özgün bir araştırma önerisini APA'ya göre raporlaştırır. | ||||||
| 6 | Araştırma yönteminin ilkelerine uygun olarak araştırma raporunu değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 60 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ödev | 2 | 10 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 2 | 10 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||