Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Eğitiminde Üstbilişin Önemi ILF 627 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMAİL ÖNDER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Günümüzde öğrencilerin kendi öğrenme süreçlerini anlamaları öğretmenlerin ise öğrencilerin öğrenme çabalarını anlayarak onlara öğrenmeleri konusunda yardım etmeleri öğrenmenin gerçekleştirilebilmesi bakımından önemlidir. Bu durum da öğrencilerin sahip oldukları bilgiyle yeni bilgi arasında ilişki kurabilmelerini, kendi öğrenmelerini kontrol edebilmelerini ve öğrendikleri bilgileri yeni alanlarda kullanarak bilgileri içselleştirmelerini gerektirmektedir. Dolayısıyla öğrencilerin öğrenmelerinde, hem bilişsel süreçler hem de bu süreçlerin farkında olmak önem kazanmaktadır. Bu ders kapsamında da fen eğitiminde üstbilişin önemi tartışılacaktır.

Dersin İçeriği

Üstbilişin ne olduğu, anlama stratejileri, üstbiliş stratejileri, üstanlama, bireysel farklılıklar, özdüzenlemeli öğrenme, ölçme konularında ve üst bilişin fen ve matematik alanlarındaki önemi konusunda tartışma yürütülecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Üstbilişin ne olduğunu açıklar Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Eşleştirme Testler,
2 Anlama stratejilerini listeler Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Üstbiliş stratejilerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Bireysel farklılıkların önemini tartışır Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
5 Üstbilişin nasıl ölçüleceğini açıklar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
6 Üstbilişin fen eğitimindeki önemini tartışır Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Üstbiliş nedir
2 Anlama stratejileri
3 Üstbiliş stratejileri
4 Üstbiliş stratejileri
5 Üstanlama
6 Bireysel farklılıklar
7 Bireysel farklılıklar
8 Ara sınav
9 Özdüzenlemeli öğrenme
10 Teknoloji
11 Ölçme
12 Fen ve matematik
13 Fen ve matematik
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

•Zohar, A. & Dori, Y. J. (2011). Metacognition in Science Education. Springer
•Hacker,D. J., Dunlosky, J. & Graesser, A.C.(2009). Handbook of Metacognition in Education. NY: Routledge
•Perfect, T.J. & Schwartz, B.L. (2004). Applied Metacognition. NY: Cambridge University Press

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Fen eğitimi alanında ileri düzey kuramsal ve metodolojik bilgiye dayalı olarak disiplinlerarası yeni araştırma modelleri geliştirir, bu modelleri kullanarak alana özgün katkı sağlayan bilimsel çalışmalar üretir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Üstbilişin ne olduğunu açıklar 2 2
2 Anlama stratejilerini listeler 2 2
3 Üstbiliş stratejilerini açıklar 1 1 2
4 Bireysel farklılıkların önemini tartışır 1 2
5 Üstbilişin nasıl ölçüleceğini açıklar 1 1 1
6 Üstbilişin fen eğitimindeki önemini tartışır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 60
1. Ödev 20
2. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 10 10
Proje / Tasarım 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
dersAKTSKredisi 6