| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Semantik Web | YBS 607 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | HTML XML Veri Yapıları |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALPASLAN KİBAR |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ALPASLAN KİBAR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İnternet teknolojilerinin gelişimi hakkında bilgi verdikten sonra, günümüz ve yakın geleceğin popüler web teknolojisi olan web 3.0’ ı tanıtmak, Protégé ve web servisleri yardımıyla öğrencilere, küçük semantik web uygulamaları geliştirme yeteneği kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | İnternet Teknolojilerinin Gelişimi, XML, RDF, RDF-S, SPARQL, Ontoloji, Protégé, Web Servisleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilgisayar ve bilişim sistemlerine ait temel kavramları bilir | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
| 2 | İnternet Teknolojilerinin gelişimini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | HTML, XML, RDF-S konularında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | SPARQL ile basit sorgular oluşturabilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Ontoloji kavramını iyi bilir ve istenilen alanda ontoloji oluşturabilir. | ||
| 6 | Web Servislerini bilir. | ||
| 7 | Başlangıç seviyesinde, Python programlama dilini bilir. | ||
| 8 | Basit Semantik Web Programları oluşturabilir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanışma, ders içeriklerinin tartışılması | |
| 2 | Web'in Gelişimi | |
| 3 | Semantik Web Modelleme, URI/IRI, XML | |
| 4 | RDF | |
| 5 | RDF SHEMA | |
| 6 | SPARQL Giriş | |
| 7 | SPAQRL | |
| 8 | Ontoloji (OWL), Kurallar ve Çıkarsama | |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Özellikler | |
| 11 | PROTEGE | |
| 12 | PROTEGE | |
| 13 | Linked Data, Triple Store'ler | |
| 14 | Örnek Uygulamalar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Dönem başında 14 haftalık ders notu SABIS üzerinden öğrencilerle paylaşılacak. |
| Ders Kaynakları | Kitap 1: Semantic Web Programming. Yazarlar: John Hebeler, Matthew Fisher, Ryan Blace, Andrew Perez-Lopez, Mike Dean. Yayım Tarihi: 13 Nisan, 2009 | ISBN-10: 047041801X | ISBN-13: 978-0470418017 | Baskı: 1 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | En az bir yabancı dili de kullanarak kendi disiplininde derinlemesine bilgi sahibidir. | X | |||||
| 2 | Kendi disiplinindeki kavram, uygulama, model ve teoriler ile araştırma yöntem bilgisini, bilimsel çalışmalarda ele aldığı işletme ve yönetim sorunlarının çözümünde disipline orijinal katkı sunacak şekilde kullanır. | X | |||||
| 3 | Sahip olduğu bilgileri etik değerlere uygun, yasalar çerçevesinde, doğru ve güvenli şekilde kullanır. | X | |||||
| 4 | Disiplini ile ilgili sosyal konular hakkında farkındalığını gösterir. | X | |||||
| 5 | Bilimsel çalışmalarını nitelikli bilimsel mecralarda yayınlatabilir. | X | |||||
| 6 | Bilimsel çalışmalarını sözlü olarak bilimsel toplantılarda akademik teamüllere uygun bir şekilde sunabilir. | X | |||||
| 7 | Toplumsal refah oluşturmak için inovasyona dayalı girişimciliği stratejik eylemler ile ilişkilendirebilir ve tasarlayabilir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilgisayar ve bilişim sistemlerine ait temel kavramları bilir | |||||||
| 2 | İnternet Teknolojilerinin gelişimini bilir. | |||||||
| 3 | HTML, XML, RDF-S konularında bilgi sahibi olur. | |||||||
| 4 | SPARQL ile basit sorgular oluşturabilir. | |||||||
| 5 | Ontoloji kavramını iyi bilir ve istenilen alanda ontoloji oluşturabilir. | |||||||
| 6 | Web Servislerini bilir. | |||||||
| 7 | Başlangıç seviyesinde, Python programlama dilini bilir. | |||||||
| 8 | Basit Semantik Web Programları oluşturabilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 70 |
| 2. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ödev | 2 | 20 | 40 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 148 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||