| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kavramsal Tasarım | MIM 005 | 0 | 1 + 2 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. SEREFRAZ AKYAMAN |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. SEREFRAZ AKYAMAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Öğrencinin, tasarım, problem çözme ve yaratıcılık kavramlarının birbirleriyle olan ilişkileri ile ilgili gerekli kuramsal bilgi öğrenmesi ve bu bilgilerin uygulanması yönünde becerilerin kazanılması öncelikli amaçtır. |
| Dersin İçeriği | Öğrencilerin ele aldıkları tasarım projelerinde çözüm geliştirebilmeleri için faydalanabilecekleri beyin-fırtınası, serbest yazma, altı şapka, SIT, yanal düşünce gibi yaratıcılık yöntemlerini öğretmek ve bireysel veya grup olarak bu yöntemlerin seçimi ve uygulanması konularında beceri kazanmaları hedeflenmektedir. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Beyin fırtınası (brainstorming), serbest yazım (freewriting), liststorming gibi tasarım fikri oluşturma yöntemlerinin verimli kullanımını öğretmek | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 2 | Grafik ve sözlü temsil araçlarını kullanarak oluşturulan tasarım fikirlerinin yaratıcı geliştirilme süreçlerini deneyimletmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Yaratıcılık yöntemlerinin temel özelliklerinden faydalanarak bireysel veya grup çalışmaları gerçekleştirerek özgün ve yaratıcı tasarım düşüncesine ulaşmayı öğretmek | Grupla Çalışma, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Öğrenciye, gelecek çalışmalarında kendi başına veya grup çalışmasıyla özgün ve yaratıcı bir tasarım oluşturmak için kullanılabilecek yöntemler hakkında bilinç ve deneyim kazandırmak | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tasarım nedir? | |
| 2 | Tasarım problemi nedir? Freewriting tekniği | |
| 3 | Problem çözme nedir? Beyin fırtınası tekniği | |
| 4 | Yaratıcılık nedir? Mindmap ve moodboard teknikleri | |
| 5 | AEIOU ve group sketching teknikleri | |
| 6 | Storyboard ve Persona | |
| 7 | Yaratıcılık yöntemleri: 6-5-3 ve 100 thumbnails | |
| 8 | Yaratıcılık yöntemleri: Scamper tekniği | |
| 9 | Öğrenilen tekniklerin uygulamasına dair öğrenci sunumları ve tartışmalar | |
| 10 | 6 Düşünce şapkası ve Disney teknikleri | |
| 11 | Öğrenilen tekniklerin uygulamasına dair öğrenci sunumları ve tartışmalar | |
| 12 | Yaratıcılık yöntemleri: SIT tekniği | |
| 13 | Yaratıcılık yöntemleri: Yanal düşünce tekniği | |
| 14 | Bireysel çalışma kapsamında yaratıcılık yöntemlerini kullanarak fikir geliştirme egzersizleri ve tartışmaları |
| Kaynaklar | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ders Notu | ||||||
| Ders Kaynakları |
|
|||||
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | X | |||||
| 2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | X | |||||
| 3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | X | |||||
| 4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | ||||||
| 5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | ||||||
| 6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | ||||||
| 7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | ||||||
| 8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | ||||||
| 9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | ||||||
| 10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | ||||||
| 11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | ||||||
| 12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
| 13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
| 14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Beyin fırtınası (brainstorming), serbest yazım (freewriting), liststorming gibi tasarım fikri oluşturma yöntemlerinin verimli kullanımını öğretmek | 5 | 2 | 3 | |||||||||||
| 2 | Grafik ve sözlü temsil araçlarını kullanarak oluşturulan tasarım fikirlerinin yaratıcı geliştirilme süreçlerini deneyimletmek | 5 | 2 | 3 | |||||||||||
| 3 | Yaratıcılık yöntemlerinin temel özelliklerinden faydalanarak bireysel veya grup çalışmaları gerçekleştirerek özgün ve yaratıcı tasarım düşüncesine ulaşmayı öğretmek | 5 | 2 | 3 | |||||||||||
| 4 | Öğrenciye, gelecek çalışmalarında kendi başına veya grup çalışmasıyla özgün ve yaratıcı bir tasarım oluşturmak için kullanılabilecek yöntemler hakkında bilinç ve deneyim kazandırmak | 5 | 2 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Ödev | 2 | 15 | 30 |
| Final | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 4 | 8 | 32 |
| Toplam İş Yükü | 115 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||