Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiye’Nin Sosyal ve Kültürel Tarihi (1923-1950) | CUL 538 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan 1950 yılına kadar geçen dönemdeki sosyal ve kültürel dönüşümleri incelemeyi amaçlamaktadır. Cumhuriyet reformlarının gündelik yaşam, aile yapısı, eğitim, dil, sanat ve toplumsal cinsiyet rolleri üzerindeki etkileri ele alınacaktır. Öğrenciler, bu dönemin sosyal politikalarını tarihsel bağlamda değerlendirerek dönemin modernleşme sürecini çok yönlü olarak analiz etmeyi öğreneceklerdir |
Dersin İçeriği | Bu ders, 1923–1950 yılları arasında Türkiye'de yaşanan sosyal ve kültürel dönüşümleri incelemektedir. Cumhuriyetin ilanından itibaren eğitim, dil, aile yapısı, kadınların toplumsal rolü, şehirleşme, kültür politikaları ve gündelik yaşam alanlarında gerçekleşen değişimler ele alınacaktır. Ders kapsamında ayrıca modernleşme sürecinin toplumsal dinamiklerle etkileşimi ve farklı dönemlerdeki devlet-toplum ilişkileri tartışılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, | |
2 | |||
3 | |||
4 | |||
5 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Dersin kapsamı, yöntemi ve kaynakları – Osmanlı'dan Cumhuriyet’e geçişte toplumsal yapı | |
2 | Cumhuriyet’in ilanı ve kurucu ideolojinin toplumsal temelleri | |
3 | Toplumsal dönüşüm ve inkılaplar: Kıyafet, takvim, ölçü, soyadı ve harf devrimi | |
4 | Laiklik ve din politikaları: Diyanet’in kurulması, tekke ve zaviyelerin kapatılması, halkın tepkileri | |
5 | Eğitim reformu ve Halkevleri: Tevhid-i Tedrisat, okuryazarlık, kültürel seferberlik | |
6 | Kadın hakları ve aile yapısında değişim: Hukuki reformlar, seçme-seçilme hakkı, gündelik yaşam | |
7 | Milliyetçilik, dil ve tarih tezleri: Türk Tarih Kurumu, Dil Devrimi, kültürel kimlik inşası | |
8 | Ekonomik yapı ve sınıfsal dönüşümler: Devletçilik, köylülük, işçi sınıfı ve kentleşme eğilimleri | |
9 | ARA SINAV | |
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Erik Jan Zürcher – Modernleşen Türkiye’nin Tarihi Feroz Ahmad – Modern Türkiye’nin Oluşumu Cemil Koçak – Türkiye’de İki Partili Siyasetin Doğuşu Mete Tunçay – Türkiye Cumhuriyeti’nde Tek Parti Yönetimi’nin Kurulması Nilüfer Göle – Modern Mahrem: Medeniyet ve Örtünme Zafer Toprak – Türkiye’de “Millî İktisat” ve “Millî Burjuvazi” Fatmagül Berktay – Cumhuriyet Dönemi Kadın Politikaları Bozdoğan & Kasaba (Ed.) – Modern Türkiye’de Devlet ve Kültür 1920’den Günümüze Türkiye’de Toplumsal Yapı ve Değişim, Der. Faruk Alpkaya-Bülent Duru Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Ed. Memet Zincirkıran Türkiye’nin 1950’li Yılları, Haz. Mete Kaan Kaynar
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır. | X | |||||
2 | Disiplinlerarası ve disiplinleraşırı çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları Kültürel Çalışmalar alanına adapte edebilme becerisini kazanır. | X | |||||
3 | Uzmanlık alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. | X | |||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. | X | |||||
5 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. | X | |||||
6 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Kültürel Çalışmalar alanına katkı sağlama becerisini kazanır. | X | |||||
8 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır. | X | |||||
9 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||||||
2 | ||||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|