| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslam Tarihi Araştırmalarında Usul | ITS 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK, |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İslam Tarihi alanında objektif, eleştirel ve bilimsel ölçütlere uygun metodik bilgi üretme yollarını öğrenmek ve tarih kavrayışı kazanmak |
| Dersin İçeriği | Tarih ve Tarihçilik, İslam Tarihi Çalışmalarının Sınırları ve Temel Sorunları, İslam Tarihi Araştırmalarında Takip Edilmesi Gereken Yöntemler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tarih kavrayışını kendi cümleleriyle ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Tarihçi yetkinliğini çalışmalarında gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | İslam Tarihi alanının temel problemlerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Problemleri çözmede takip edeceği metotları kullanır. | Anlatım, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Tarih materyallerini çözümler. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Tarih materyallerini değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 7 | Tarih rivayetlerini eleştirir. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | |
| 8 | Elde ettiği bilgileri bilimsel bir dil kullanarak yazma becerisini gerçekleştirir. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tarihin Mevzuu ve Sahası | - |
| 2 | İslâm Tarihi Çalışmalarının Sınırları | - |
| 3 | Tarih Çalışmalarında Metodoloji | - |
| 4 | Tarih Araştırmalarında Takip Edilmesi Gereken Temel Prensipler | - |
| 5 | İslâm Tarihi Çalışmalarında Usul | - |
| 6 | İslâm Tarihi Araştırmalarının Temel Problemleri | - |
| 7 | İslâm Tarihinin Kaynaklarına Genel Bir Bakış | - |
| 8 | Kaynakların Kullanım Usulleri | - |
| 9 | Kaynakların Kullanım Usulleri | - |
| 10 | Kaynakların Tenkidi | - |
| 11 | Tenkit Yöntemleri | - |
| 12 | İç Tenkit, Dış Tenkit | - |
| 13 | Yorumlama | - |
| 14 | Sentez ve Telif | - |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Aycan, İrfan-Söylemez, Mahfuz (2002), İdeolojik Tarih Okumaları, Ankara: Ankara OkuluYayınları. |
| Ders Kaynakları | [2] Langiois, V.- Seignobos, C.H. (1937),Tarih Tetkiklerine Giriş, İstanbul. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tarih kavrayışını kendi cümleleriyle ifade eder. | 3 | |||||||||
| 2 | Tarihçi yetkinliğini çalışmalarında gösterir. | 3 | |||||||||
| 3 | İslam Tarihi alanının temel problemlerini sıralar. | 4 | |||||||||
| 4 | Problemleri çözmede takip edeceği metotları kullanır. | 4 | |||||||||
| 5 | Tarih materyallerini çözümler. | 3 | |||||||||
| 6 | Tarih materyallerini değerlendirir. | 3 | |||||||||
| 7 | Tarih rivayetlerini eleştirir. | 4 | |||||||||
| 8 | Elde ettiği bilgileri bilimsel bir dil kullanarak yazma becerisini gerçekleştirir. | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 147 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||