Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Yöntemleri EPU 516 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL
Dersi Verenler Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bilimsel araştırmaları okuyabilmek, planlayabilmek ve yürütebilmekle ilgili gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak.
Dersin İçeriği Bilim, bilimsel araştırma kavramları, Araştırma Kavramı, Eğitimde araştırma tekniklerinin türleri, Bilimsel araştırmanın aşamaları, Nitel araştırma teknikleri, Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması, Nicel araştırma teknikleri, Bilimsel araştırmalarda raporlaştırma kuralları.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel bakış açısı ve bilimsel araştırma kavramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Bilimsel araştırma türlerini listeler. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
3 Bilimsel araştırma türlerinin özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Evren ve örneklem belirler. Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
5 Veri toplama araçlarını geliştirme aşamalarını anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
6 Araştırma türü ile veri toplama sürecini ilişkilendirir. Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
7 Araştırmaların raporlaştırılması ile ilgili kuralları uygular. Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
8 Bir araştırma önerisi hazırlar. Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim, bilimsel araştırma kavramları
2 Araştırma Kavramı
3 Eğitimde araştırma tekniklerinin türleri
4 Bilimsel araştırmanın aşamaları
5 Nitel araştırma teknikleri
6 Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması
7 Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması
8 Nicel araştırma teknikleri
9 Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması
10 Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması
11 Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması
12 Bilimsel araştırmalarda raporlaştırma kuralları
13 Araştırma ödevi projelerinin sunulması ve tartışılması
14 Araştırma ödevi projelerinin sunulması ve tartışılması, dersin genel değerlendirmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayınları.
Fraenkel, J.R. & Wallen, N.E. (2005). How to design and evaluate research in education. Boston: McGraw-Hill
Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 3BolumÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ.pdf 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür. X
7 Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Bilimsel bakış açısı ve bilimsel araştırma kavramlarını açıklar.
2 Bilimsel araştırma türlerini listeler.
3 Bilimsel araştırma türlerinin özelliklerini açıklar.
4 Evren ve örneklem belirler.
5 Veri toplama araçlarını geliştirme aşamalarını anlatır.
6 Araştırma türü ile veri toplama sürecini ilişkilendirir.
7 Araştırmaların raporlaştırılması ile ilgili kuralları uygular.
8 Bir araştırma önerisi hazırlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Proje / Tasarım 2 15 30
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
dersAKTSKredisi 6