| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sağlık ve Toplum | SAY 421 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mustafa AMARAT |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sağlık, hastalık, sağlık hizmetleri, sağlık hizmetleri yönetimi ile toplumun sosyo-kültürel yapısı arasındaki ilişkiyi kurmak. Sağlık hizmetleri yönetiminde verimliliği artırmaya yönelik davranış geliştirmek. |
| Dersin İçeriği | Toplum, sosyal bilimlerin sağlıkla ilişkisi, sosyal bilimler açısından sağlığın sınıflandırılması ve desteklenmesi, eski Türk inanışlarının Türkiye´de halk hekimliğinde izleri, Türkiye´de sağlıkla ilgili mesleki örgütler, toplumsal sistemin statü, rol, toplumsal kontrol mekanizmaları, toplumsallaşma ve toplumsal kurumlar, sağlıkta eşitsizlikler, demografik yapı ve sağlık, topluma dayalı tıp eğitimi ve alternatif tıp. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık-hastalık-sağlık yönetimi ile toplum arasındaki ilişkiyi kavrayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Sağlık-hastalık-sağlık yönetimi olgusunu etkileyen toplumsal faktörleri kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Sağlık, hastalık ve sağlık yönetiminin kültürel değerler ile ilişkisini kurabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 4 | Hastalık davranışının sosyolojik nedenlerini kavrayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Alternatif tıp arayışının toplumsal nedenleri anlama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Sağlık hizmetleri yönetiminde sağlık personeli-hasta, sağlık personeli-hastane, sağlık personeli toplum ilişkisinin gelişmesine katkı sağlam | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Sağlık hizmeti yönetiminin verimliliğini geliştirecek bilinç geliştirme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Sağlık ve hastalık kavramları, biyolojik yaklaşım, sosyal yaklaşım ve DSÖ modelini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel kavramlar: Sağlık, hastalık ve hastalık davranışı, Sosyal bilim açısından sağlığın sınıflandırılması ve sağlığın desteklenmesi | Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London. |
| 2 | Sağlık ile ilgili yaklaşımlar | Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London. |
| 3 | Sağlık ve hastalığın tarihsel gelişimi | Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London. |
| 4 | Sağlık ve hastalık sistemi: Hizmetlerin sunumu ve kullanımı | Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London. |
| 5 | Sağlık-hastalık olgusunu etkileyen toplumsal faktörler | Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London. |
| 6 | Sosyo-ekonomik durum ile sağlık-hastalık arasındaki ilişki | Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London. |
| 7 | Toplumsallaşma, toplumsal kurumlar, Türkiyede aile yapısı ve sağlıkla ilişkisi | Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London. |
| 8 | Toplumsal değişme, toplumsal tabakalaşma. | Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London. |
| 9 | Sağlıkta eşitsizlikler, kavramlar, nedenleri, çözüm politikaları | Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London. |
| 10 | Demografik yapı ve sağlık | Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London. |
| 11 | Tıbbın gelişimi | Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London. |
| 12 | Batı tıbbının gelişimi | Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London. |
| 13 | Topluma dayalı tıp eğitimi ve alternatif tıp | Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London. |
| 14 | Toplum, kültür ve sağlık ilişkisi, Türkiyede halk hekimliğinde izleri | Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London. |
| Ders Kaynakları | George J. Armelagos_,1 and others,(2005) Evolutionary, historical and political economic perspectives on health and disease, Social Science and Medicine, 61, 755765. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
| 2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
| 4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | X | |||||
| 5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
| 6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
| 8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
| 9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık-hastalık-sağlık yönetimi ile toplum arasındaki ilişkiyi kavrayabilme | |||||||||
| 2 | Sağlık-hastalık-sağlık yönetimi olgusunu etkileyen toplumsal faktörleri kavrama | |||||||||
| 3 | Sağlık, hastalık ve sağlık yönetiminin kültürel değerler ile ilişkisini kurabilme | |||||||||
| 4 | Hastalık davranışının sosyolojik nedenlerini kavrayabilme | |||||||||
| 5 | Alternatif tıp arayışının toplumsal nedenleri anlama | |||||||||
| 6 | Sağlık hizmetleri yönetiminde sağlık personeli-hasta, sağlık personeli-hastane, sağlık personeli toplum ilişkisinin gelişmesine katkı sağlam | |||||||||
| 7 | Sağlık hizmeti yönetiminin verimliliğini geliştirecek bilinç geliştirme | |||||||||
| 8 | Sağlık ve hastalık kavramları, biyolojik yaklaşım, sosyal yaklaşım ve DSÖ modelini açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 2 | 8 | 16 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 127 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||