| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sağlığın Geliştirilmesi | SAY 306 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ÇİĞDEM UĞAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sağlık ve sağlığın geliştirilmesi ile ilgili temel kavramları öğrenmek; birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi için gerekli sağlık stratejilerini ve politikalarını öğrenmek. |
| Dersin İçeriği | Bu derste birey, aile ve toplumunun sağlığını geliştirmeye yönelik bilgi verilecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sağlığın geliştirilmesi ile ilgili temel kavramları bilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Birey, aile ve toplumun sağlığını geliştirme konusunda bilgi sahibi olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Sağlığı geliştirme programlarının teorik esasları ve modelleri hakkında bilgi sahibi olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Sağlığın geliştirilmesi konusunda küresel eğilimler hakkında bilgi sahibi olmak | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 5 | Sağlık ve hastalık kavramları, biyolojik yaklaşım, sosyal yaklaşım ve DSÖ modelini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Sağlığı etkileyen çevresel, kalıtsal, davranışsal faktörleri sayar, aralarındaki ilişkileri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Hastalık ve Sağlık | Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco. |
| 2 | Sağlık düzeyini etkileyen etmenler, sağlığın sosyal belirleyicileri. | Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco. |
| 3 | Sağlıkta Paradigma Değişimi | Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco. |
| 4 | Sağlığın Geliştirilmesi Teorileri ve Modelleri | Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco. |
| 5 | Sağlığın Geliştirilmesinde Bireysel Modeller | Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco. |
| 6 | Sağlığın Geliştirilmesinde Toplumsal Modeller | Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco. |
| 7 | Sağlığın Geliştirilmesinde Uluslararası Düzenlemeler | Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco. |
| 8 | Sağlığın Geliştirmesi Girişimleri | Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco. |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Sağlığın Geliştirilmesi Programları | Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco. |
| 11 | Sağlığın Geliştirilmesi Programlarının Planlanması | Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco. |
| 12 | Sağlığın Geliştirilmesi Programlarının Uygulanması | Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco. |
| 13 | Sağlığın Geliştirilmesi Programlarının Değerlendirilmesi | Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco. |
| 14 | Sağlık Kuruluşlarında Hasta ve Toplum Odaklı Sağlığın Geliştirilmesi Programları | Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Fertman, C. I. and Allensworth, D. D. (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco. |
| Ders Kaynakları | Özvarış, Ş. B. (2011), Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
| 2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
| 4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | X | |||||
| 5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
| 6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
| 8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
| 9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sağlığın geliştirilmesi ile ilgili temel kavramları bilmek. | |||||||||
| 2 | Birey, aile ve toplumun sağlığını geliştirme konusunda bilgi sahibi olmak. | |||||||||
| 3 | Sağlığı geliştirme programlarının teorik esasları ve modelleri hakkında bilgi sahibi olmak. | |||||||||
| 4 | Sağlığın geliştirilmesi konusunda küresel eğilimler hakkında bilgi sahibi olmak | |||||||||
| 5 | Sağlık ve hastalık kavramları, biyolojik yaklaşım, sosyal yaklaşım ve DSÖ modelini açıklar. | |||||||||
| 6 | Sağlığı etkileyen çevresel, kalıtsal, davranışsal faktörleri sayar, aralarındaki ilişkileri açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||