Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Arapça I OMM 525 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Arapça
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ABDULHAMİT DÜNDAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik Arapçaya giriş, dilin temel yapısı, gramer iskeleti ve kelime yapısına hâkimiyet. Temel metin çözümleme.

Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik Arapçanın dil yapısı, alfabe ve ses bilgisi hakkında temel bilgi edinir.
2 Arapçada kelime türlerini (isim-fiil-harf) ve temel gramer yapılarını ayırt eder.
3 İsim ve fiil çekimleri, çoğul yapılar ve sıfat-tamlamalar gibi temel kalıpları kavrar.
4 İzafet, sıfat, masdar ve basit cümle kuruluşlarını çözümler.
5 Arapça kökenli tarih terimlerinin anlam ve yapısını analiz edebilir.
6 Basit klasik metinleri sözlük yardımıyla okuyabilir ve çevirebilir.
7 Klasik metinlerdeki bağlaçlar, atıflar ve yapısal ilişkileri kavrayabilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Arapça’ya Giriş ve Alfabe Harfler, sesler, yazı sistematiği. Arapçanın tarihi gelişimi.
2 Kelime Türleri: İsim-Fiil-Harf Üçlü yapı. Temel tanım ve örneklerle tanıtım.
3 İsim ve İsim Çekimleri Marife-nekre, müzekker-müennes, tekil-ikil-çoğul yapılar.
4 Fiil Yapısı ve Temel Fiil Çekimleri Mâzî (geçmiş zaman), muzâri (geniş-şimdiki zaman), emir kipine giriş.
5 Sıfatlar ve Tamlama Yapıları Niteleme, sıfat cümlesi, izafet terkibi.
6 Masdarlar ve Fiil Köklerinden Türetilen İsimler Masdar yapıları, ismi fâil, ismi mef’ul.
7 Harf-i Cer’ler ve Basit Bağlaçlar Yer-yön, zaman harfleri ve kullanımı.
8 ARA SINAV
9 Basit Cümle Kuruluşu: Mübteda – Haber İsim cümlesi yapısı, cümle çözümlemesi.
10 Fiil Cümleleri Fa’il, mef’ul, zarf vs. Unsurlar.
11 Cümle Çözümleme Uygulamaları I Alıştırmalar, çözümleme teknikleri.
12 Cümle Çözümleme Uygulamaları II Kısa pasajlarda çözümleme, sözlük kullanımı.
13 Klasik Tarih Metinlerine Hazırlık Seçmeli kısa metin örnekleri.
14 Uygulama: Metin Okumaları ve Çeviri Sözlük destekli metin çözümleme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

İsmail Ezheri, Açıklamalı Araştırmalı Arapça Grameri, İstanbul, 1978, Hikmet Yay.
Taceddin Uzun, Anlatımlı Arapça, Konya 2002.
Mustafa Abdülaziz ve diğerleri, Kendikendine Modern Arapça Öğretimi, İstanbul ts, Cantaş Yay.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Klasik Arapçanın dil yapısı, alfabe ve ses bilgisi hakkında temel bilgi edinir.
2 Arapçada kelime türlerini (isim-fiil-harf) ve temel gramer yapılarını ayırt eder.
3 İsim ve fiil çekimleri, çoğul yapılar ve sıfat-tamlamalar gibi temel kalıpları kavrar.
4 İzafet, sıfat, masdar ve basit cümle kuruluşlarını çözümler.
5 Arapça kökenli tarih terimlerinin anlam ve yapısını analiz edebilir.
6 Basit klasik metinleri sözlük yardımıyla okuyabilir ve çevirebilir.
7 Klasik metinlerdeki bağlaçlar, atıflar ve yapısal ilişkileri kavrayabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)