| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Arapça I | OMM 525 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Arapça |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULHAMİT DÜNDAR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Klasik Arapçaya giriş, dilin temel yapısı, gramer iskeleti ve kelime yapısına hâkimiyet. Temel metin çözümleme. |
| Dersin İçeriği |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Klasik Arapçanın dil yapısı, alfabe ve ses bilgisi hakkında temel bilgi edinir. | ||
| 2 | Arapçada kelime türlerini (isim-fiil-harf) ve temel gramer yapılarını ayırt eder. | ||
| 3 | İsim ve fiil çekimleri, çoğul yapılar ve sıfat-tamlamalar gibi temel kalıpları kavrar. | ||
| 4 | İzafet, sıfat, masdar ve basit cümle kuruluşlarını çözümler. | ||
| 5 | Arapça kökenli tarih terimlerinin anlam ve yapısını analiz edebilir. | ||
| 6 | Basit klasik metinleri sözlük yardımıyla okuyabilir ve çevirebilir. | ||
| 7 | Klasik metinlerdeki bağlaçlar, atıflar ve yapısal ilişkileri kavrayabilir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Arapça’ya Giriş ve Alfabe Harfler, sesler, yazı sistematiği. Arapçanın tarihi gelişimi. | |
| 2 | Kelime Türleri: İsim-Fiil-Harf Üçlü yapı. Temel tanım ve örneklerle tanıtım. | |
| 3 | İsim ve İsim Çekimleri Marife-nekre, müzekker-müennes, tekil-ikil-çoğul yapılar. | |
| 4 | Fiil Yapısı ve Temel Fiil Çekimleri Mâzî (geçmiş zaman), muzâri (geniş-şimdiki zaman), emir kipine giriş. | |
| 5 | Sıfatlar ve Tamlama Yapıları Niteleme, sıfat cümlesi, izafet terkibi. | |
| 6 | Masdarlar ve Fiil Köklerinden Türetilen İsimler Masdar yapıları, ismi fâil, ismi mef’ul. | |
| 7 | Harf-i Cer’ler ve Basit Bağlaçlar Yer-yön, zaman harfleri ve kullanımı. | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Basit Cümle Kuruluşu: Mübteda – Haber İsim cümlesi yapısı, cümle çözümlemesi. | |
| 10 | Fiil Cümleleri Fa’il, mef’ul, zarf vs. Unsurlar. | |
| 11 | Cümle Çözümleme Uygulamaları I Alıştırmalar, çözümleme teknikleri. | |
| 12 | Cümle Çözümleme Uygulamaları II Kısa pasajlarda çözümleme, sözlük kullanımı. | |
| 13 | Klasik Tarih Metinlerine Hazırlık Seçmeli kısa metin örnekleri. | |
| 14 | Uygulama: Metin Okumaları ve Çeviri Sözlük destekli metin çözümleme. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | İsmail Ezheri, Açıklamalı Araştırmalı Arapça Grameri, İstanbul, 1978, Hikmet Yay. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Klasik Arapçanın dil yapısı, alfabe ve ses bilgisi hakkında temel bilgi edinir. | ||||||||||
| 2 | Arapçada kelime türlerini (isim-fiil-harf) ve temel gramer yapılarını ayırt eder. | ||||||||||
| 3 | İsim ve fiil çekimleri, çoğul yapılar ve sıfat-tamlamalar gibi temel kalıpları kavrar. | ||||||||||
| 4 | İzafet, sıfat, masdar ve basit cümle kuruluşlarını çözümler. | ||||||||||
| 5 | Arapça kökenli tarih terimlerinin anlam ve yapısını analiz edebilir. | ||||||||||
| 6 | Basit klasik metinleri sözlük yardımıyla okuyabilir ve çevirebilir. | ||||||||||
| 7 | Klasik metinlerdeki bağlaçlar, atıflar ve yapısal ilişkileri kavrayabilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 3. Kısa Sınav | 10 |
| 4. Kısa Sınav | 10 |
| 5. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
| 2. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|