| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı’Da Kelam: Alimler ve Problemler | KLM 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Osmanlı’da öne çıkan kelâmcıları tanıtmak ve bu dönemde en çok üzerinde durulan kelâmî meseleleri ortaya koymaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste Hızır Bey, Kemalpaşazâde ve Taşköprizâde gibi önde gelen Osmanlı kelâmcıları ile Osmanlı’da hakkında müstakil risalelerin yazıldığı isbât-ı vâcib, insanın fiilleri ve kader gibi kelâmî konular ele alınacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı dinî düşüncesinin kaynaklarını tanır. | Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Osmanlı’da öne çıkan kelâmî konuları analiz eder. | Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Osmanlı’da kelâm, felsefe ve tasavvuf disiplinleri arasındaki etkileşimleri değerlendirir. | Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Osmanlı’da önde gelen kelâm âlimlerini tanır. | Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Osmanlı’da kelâm düşüncesinin karakteristiğini analiz eder. | Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Osmanlı dönemi kelâm âlimlerinin kelâm ilmine katkılarını değerlendirir | Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Osmanlı devletinde dinî düşüncenin kaynakları | |
| 2 | Osmanlı dönemi kelâm düşüncesine giriş | |
| 3 | Osmanlı medreselerinde okutulan kelâm kitapları | |
| 4 | Hızır Bey, Hayalî ve Hocazâde | |
| 5 | Kemalpaşazâde ve kelâmı | |
| 6 | Taşköprizâde ve kelâmı | |
| 7 | İbnü’l-Hümâm ve Beyâzizâde Ahmet Efendi | |
| 8 | Ebu Said el-Hâdimî ve İsmail Gelenbevî | |
| 9 | Osmanlı’da kelâm-felsefe ilişkisi ve Tehâfüt Geleneği | |
| 10 | İsbât-ı vâcib risaleleri | |
| 11 | Ebeveyn-i resul risaleleri | |
| 12 | Mukaddimât-ı erbaa risaleleri | |
| 13 | İnsanın fiilleri, kaza ve kader risaleleri | |
| 14 | Elfâz-ı küfür risaleleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Osmanlı’da İlm-i Kelam: Alimler, Eserler, Meseleler, ed. Osman Demir, Veysel Kaya, Kadir Gömbeyaz ve U. Murat Kılavuz, İstanbul: İSAR Yayınları, 2016; |
| Ders Kaynakları | Osmanlı’da Felsefe, Tasavvuf ve Bilim, ed. Fuat Aydın, Mükerrem Bedizel Aydın, İstanbul: Mahya Yayıncılık. Metin Yurdagür, Maveraünnehir’den Osmanlı Coğrafyasına ünlü Türk kelamcıları, İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı, 2017. Hatice K. Arpaguş, Osmanlı Halkının Geleneksel İslam Anlayışı ve Kaynakları, İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı, 2015. Osmanlı Düşüncesi:Kaynakları ve Tartışma Konuları, ed. Fuat Aydın, Metin Aydın ve Muhammed Yetim, İstanbul: Mahya Yayınları, 2019. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Osmanlı dinî düşüncesinin kaynaklarını tanır. | 2 |
| 2 | Osmanlı’da öne çıkan kelâmî konuları analiz eder. | 3 |
| 3 | Osmanlı’da kelâm, felsefe ve tasavvuf disiplinleri arasındaki etkileşimleri değerlendirir. | 2 |
| 4 | Osmanlı’da önde gelen kelâm âlimlerini tanır. | 2 |
| 5 | Osmanlı’da kelâm düşüncesinin karakteristiğini analiz eder. | 3 |
| 6 | Osmanlı dönemi kelâm âlimlerinin kelâm ilmine katkılarını değerlendirir | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 153 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||