| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Makalat-Fırak Literatürüne Giriş | KLM 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Siyâsî-İtikâdî mezheplerin görüşlerine ulaşmanın en önemli kaynağı durumundaki Mezhepler Tarihi eserlerinin müelliflerinin ve eserlerinin tanıtılması, Makâlât-Fırak biliminde usûl ve Mezhepler Tarihi literatürüne genel bir bakış, Kelâm Tarihi-Mezhepler Tarihi açısından literatürün değerlendirilmesi ve ilgili konuların yüksek lisans seviyesinde işlenmesi. |
| Dersin İçeriği | Mezhepler Tarihi kaynakları, literatür, tarih, temel eserler, eserlerdeki üslup, içerik ve bunların değerlendirmesi, literatür üzerine yapılmış bilimsel çalışmaların tanınması, Makâlât-Fırak Müellifleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mezhepler Tarihinin temel kaynaklarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Mezhepler Tarihinde usul ve araştırma metotlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Mezhepler Tarihinin diğer bilim dallarıyla ilişkisini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 4 | Makalat-Fırak Müellifleri ve eserleri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Mezhepleri tespit etmedeki usulü kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Mezhepler Tarihi müellifleri ve eserlerinin objektif/subjektifliği durumunu analiz edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Makâlât-Fırak kavramları, mezhepler tarihinde tasnif ve usul. | |
| 2 | Eş?arî, eserleri, Kelâm ve Mezhepler Tarihi içindeki yeri. | |
| 3 | Bağdâdî, eseri ve Makâlât-Fırak Literatüründeki yeri. | |
| 4 | Şehristânî ve el-Milel ve?n-Nihal isimli eseri. | |
| 5 | Şiî Makâlât-Fırak Müellifleri: Nevbahtî-Kummî ve Eserleri. | |
| 6 | Mekhûl b. Fazl en-Nesefî ve er-Redd alâ ehli?l-bida? adlı eseri. | |
| 7 | Nâşî el-Ekber ve Mesâilü?l-İmâme adlı eseri ve sistem içindeki yeri. | |
| 8 | Malatî ve et-Tenbîh ve?r-Redd alâ ehli?l-ehvâ ve?l-bida? adlı eseri. | |
| 9 | İbnü?l-Murtazâ ve el-Münye ve?l-Emel isimli eseri ve Makâlat-Fırak içindeki yeri. | |
| 10 | Mu?tezilî fırkalar ve Mu?tezile tabakâtı: İbnü?l-Murtazâ ve Ebü?l-Kâsım el-Ka?bî ve eserleri. | |
| 11 | İbn Hazm, el-Fasl isimli eseri ve eserinin Kelâm-Mezhepler Tarihi açısından önemi. | |
| 12 | İsferâyînî ve et-Tebsîr fi?d-Dîn adlı eseri. | |
| 13 | Hayyât ve el-İntisâr adlı eseri, yeri ve önemi. | |
| 14 | Câhız ve el-Osmâniyye adlı eserinin ilk dönem mezhepleri açısından önemi. Hâricî Tabakâtı ve fırkaları: Şemmâhî ve Dercînî. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. TDV İslâm Ansiklopedisi, I-XLII, İstanbul 1988-2013; ilgili maddeler. 2. Ziriklî, Hayreddin, el-A?lâm, I-X, Matbaatu Kustasus, Kahire 1955-1959. 3. Yâkût el-Hamevî, Kitâbü İrşâdi?l-erîb ilâ ma?rifeti?l-edîb I-VII, (nşr. D. S. Margoliouth), Luzac and Company, I-VII, Londra-Leyden 1907-1926. 4. Zeki Velidi Toğan, Tarih Araştırmalarında Usul, Enderun Yayınevi, İstanbul 1980. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Mezhepler Tarihinin temel kaynaklarını bilir. | |
| 2 | Mezhepler Tarihinde usul ve araştırma metotlarını kavrar. | |
| 3 | Mezhepler Tarihinin diğer bilim dallarıyla ilişkisini kavrar. | |
| 4 | Makalat-Fırak Müellifleri ve eserleri hakkında bilgi sahibi olur. | |
| 5 | Mezhepleri tespit etmedeki usulü kavrar. | |
| 6 | Mezhepler Tarihi müellifleri ve eserlerinin objektif/subjektifliği durumunu analiz edebilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| Toplam | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 100 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 160 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||