Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Arapça Gramer ve Tefsir TFS 519 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SONER AKSOY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı, Arapça temel dilbilgisi kurallarının ele alınarak, bu kuralların tefsir metinlerine uygulanmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Âmil-mamûl-irab kavramları; âmil, ma´mul ve irab çeşitleri; Arapça gramer kurallarının örnek tefsir metinlerine uygulanması; tefsir metin çevirileri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Arapça´da âmil-mamûl-irab kavramlarını tanır, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Arapça´da âmil çeşitlerini sıralar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Arapça´da mamul ve irab çeşitlerini açıklar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Arapça gramer kurallarını tefsir metinlerine uygular, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Tefsir metinlerini çevirir, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Tefsir metinlerini tahlil eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Arapça gramere giriş
2 Âmil-mamûl-irab kavramları
3 Âmilin başlıca kısımları: Lafzî âmiller; Manevî âmiller
4 Lafzî semâî âmiller: Cer harfleri, inne ve kardeşleri
5 Lafzî kıyâsî âmiller: Fiil, ism-i fail, ism-i meful
6 Manevi âmiller
7 Ma´muller: merfû, mansûb, mecrûr, meczûm
8 İrab çeşitleri
9 Örnek Tefsir Metinleri: Sâbûnî, Safvetu´t-Tefâsîr, A´râf, 1-22 ayetler
10 Örnek Tefsir Metinleri: Sâbûnî, Safvetu´t-Tefâsîr, A´râf, 23-37 ayetler
11 Örnek Tefsir Metinleri: Sâbûnî, Safvetu´t-Tefâsîr, A´râf, 38-51 ayetler
12 Örnek Tefsir Metinleri: Zühaylî, Tefsîru´l-Münîr, A´râf, 52-64 ayetler
13 Örnek Tefsir Metinleri: Zühaylî, Tefsîru´l-Münîr, A´râf, 65-79 ayetler
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

İmam Birgivî, Avâmil, İstanbul ts.

 

Ders Kaynakları

1. M. Meral Çörtü, Arapça Dilbilgisi (Sarf), İstanbul 2001.
2. M. Meral Çörtü, Arapça Dilbilgisi (Nahiv), İstanbul 1998.
3. Mustafa el-Galâyînî, Câmi'u'd-durûsi'l-Arabiyye, yy., 1998.
4. M. Ali Sâbûnî, Safvetü´t-tefâsîr, I-III, Dersaâdet ts.
5. Vehbe Zuhaylî, et-Tefsîru´l-Münîr, I-XV, İstanbul 2003.

Sıra TEMEL İSLÂM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel İslam bilimleri ile ilgili metodoloji bilgisini uygular. X
2 Alanıyla ilgili temel kavram, kurum ve problemleri değerlendirir. X
3 Alanıyla ilgili literatürü değerlendirir. X
4 Bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazar. X
5 Alanındaki klasik ve modern kaynakları analiz eder. X
6 Alanı ile ilgili kaynaklardan hareketle akademik problemleri çözer. X
7 Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlar.
8 Alanıyla ilgili konularda analitik ve kategorik bilgiler üretir.
9 Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek B3 düzeyinde yabancı dil bilgisine sahiptir. X
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar ve öneriler sunar.
Sıra TEMEL İSLAM BİLİMLERİ PR. (YL) (TEZLİ) Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Arapça´da âmil-mamûl-irab kavramlarını tanır,
2 Arapça´da âmil çeşitlerini sıralar,
3 Arapça´da mamul ve irab çeşitlerini açıklar,
4 Arapça gramer kurallarını tefsir metinlerine uygular,
5 Tefsir metinlerini çevirir,
6 Tefsir metinlerini tahlil eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
dersAKTSKredisi 6