Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tefsir Metodolojisi TFS 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tefsir metodolojisi dersinde tefsir kitaplarının mukaddimelerinin tefsir metodolojisi bakımından önemi örneklerle ortaya konması hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Taberî, Kurtubî, İbn Cüzeyy gibi tefsir mukaddimeleri incelenecek ve konuları ele alış yönleri araştırmaya tabi tutulacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kuranın iyi ve doğru anlaşılmasında tefsir usulünün önemini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Tefsir usulü ile Kuran ilimleri kavramlarının aynı konuları içerdiğini görür. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Klasik tefsir mukaddimelerinin tefsir metodolojisi bakımından ihmal edilmemesi gerektiğini örnek mukaddimelerle test eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Tefsir mukaddimelerinin kapsam açısından aynı seviyede olmadıklarını tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Tefsir mukaddimelerinin Kuran ilimleri açısından ilmi araştırmalara konu edilmesinin gerekliliği kararına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Tefsir metodolojisi açısından Kurtubî, İbn Cüzeyy ve İbn Aşûrun tefsir mukaddimelerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tefsir mukaddimelerinin tefsir metodolojisi bakımından önemi
2 Ulumul-Kuran ve Tefsir Usulü kavramları
3 Zerkeşi ve Suyutinin Kuran ilimleri bağlamındaki yerleri
4 Taberinin mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından konuları
5 İbn Teymiyenin mukaddimesinin incelenmesi
6 İbn Teymiyyenin mukaddimesinin içerdiği konulardan seçmeler ve değerlendirmeler
7 Kurtubinin mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından konuları
8 İbn Cüzeyy mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından konuları
9 İbn Aşûr mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından konuları
10 İbn Aşûr mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından esbab-ı nüzul
11 İbn Aşûr mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından mekkî ve medenî
12 İbn Aşûr mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından kıraatlar
13 İbn Aşûr mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından Kuranın cemi
14 Tefsir usulü ve Kuran ilimleri kitapları ile tefsir mukaddimeleri arasındaki mukayeseleri ve genel bir değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Razî, F.(1981): Mefâtîhul Gayb (et-Tefsîrul-Kebîr), Beyrut: Dârul-Fikr
[2] Beydâvî, A. (1996): Envarut-Tenzîl ve Esrarut-Tevîl, Beyrut: Dârul-Fikr.
[3] Alûsî, M. (1978): Rûhul-Meânî fî Tefsîril-Kurânil-Azîm ves-Sebil-Mesânî, Beyrut: Dârul- Fikr
[4] İbn Aşûr, T. (1984): et-Tahrîr vet-Tenvîr, Tunus: ed-Dârut Tunisiyye.

Sıra TEMEL İSLÂM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel İslam bilimleri ile ilgili metodoloji bilgisini uygular. X
2 Alanıyla ilgili temel kavram, kurum ve problemleri değerlendirir. X
3 Alanıyla ilgili literatürü değerlendirir. X
4 Bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazar. X
5 Alanındaki klasik ve modern kaynakları analiz eder. X
6 Alanı ile ilgili kaynaklardan hareketle akademik problemleri çözer. X
7 Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlar.
8 Alanıyla ilgili konularda analitik ve kategorik bilgiler üretir. X
9 Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder. X
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek B3 düzeyinde yabancı dil bilgisine sahiptir. X
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar ve öneriler sunar. X
12 Yüksek öğretimde alanıyla ilgili ders verir.
Sıra TEMEL İSLAM BİLİMLERİ PR. (YL) (TEZLİ) Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Kuranın iyi ve doğru anlaşılmasında tefsir usulünün önemini öğrenir. 5
2 Tefsir usulü ile Kuran ilimleri kavramlarının aynı konuları içerdiğini görür. 5
3 Klasik tefsir mukaddimelerinin tefsir metodolojisi bakımından ihmal edilmemesi gerektiğini örnek mukaddimelerle test eder. 5
4 Tefsir mukaddimelerinin kapsam açısından aynı seviyede olmadıklarını tespit eder. 5
5 Tefsir mukaddimelerinin Kuran ilimleri açısından ilmi araştırmalara konu edilmesinin gerekliliği kararına varır. 5
6 Tefsir metodolojisi açısından Kurtubî, İbn Cüzeyy ve İbn Aşûrun tefsir mukaddimelerini tanır. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
dersAKTSKredisi 6