| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslamı Psıkolojıye Yaklaşımlar | FDP 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilere, İslami Psikolojisi dersinin kavram ve problemlerini, araştırma yapacak alanlarını tanıtmak. |
| Dersin İçeriği | Bu derste; başlangıcından günümüze İslamiyetin insana bakışı, bir bilim olarak gelişimi, araştırmalarda inanan insanın psikolojik özellikleri işlenecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İslami Psikolojiye Yaklaşım dersinin konusu, gayesi ve meselelerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Bu dersin temel kaynaklarını ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Dersin araştırma alanlarını tasvir eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | İslami psikolojideki çalışma alanlarının diğer dini bilimlerle ilişkilerini ifade eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | İslam dünyasındaki dini yaşayışı tasvir eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | İslam dünyasında gençlik ve din ilişkilerini sentezler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | İslami kaynaklarda şahsiyet ve din konusunu değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tarihi gelişim içinde islami psikolojiye bakış | |
| 2 | İslam dünyası ve din psikolojisi | |
| 3 | İslami psikoloji ve diğer disiplinlerle ilişkisi | |
| 4 | İslam dünyasında nefs ve ruh ilişkisi | |
| 5 | Fenomenoloji ve din psikolojisi | |
| 6 | İslami kaynaklarda dini duygu ve düşünce | |
| 7 | İslam dünyasında dini fiiller ve dini yaşayış | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Islam dünyasında dini tutum ve davranışlar | |
| 10 | Tasavvuf psikolojisi | |
| 11 | Islam dünyasında gençlik ve din | |
| 12 | Haris el-Muhasibi, Farabi ve din psikolojisi | |
| 13 | Gazali, İbn Sina ve din psikolojisi | |
| 14 | Islami kaynaklarda şahsiyet ve din |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Aydın, H.(1976), Muhasibinin Tasavvuf Felsefesi, Ankara. |
| Ders Kaynakları | [2] Leuba, J.H.(1925), The Psychology of Religious Mysticism [3] Altıntaş, H.(1985), İbn Sina Metafiziği, A.Ü. İlahiyat Fak.Yayınları, Ankara. [4] El-Cevziyye, İbn Kayyim(1993), Kitabur-Ruh, İz Yayıncılık, İstanbul. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. | X | |||||
| 3 | Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. | X | |||||
| 4 | Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
| 6 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| 9 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İslami Psikolojiye Yaklaşım dersinin konusu, gayesi ve meselelerini kavrar | |||||||||
| 2 | Bu dersin temel kaynaklarını ayırt eder | |||||||||
| 3 | Dersin araştırma alanlarını tasvir eder | |||||||||
| 4 | İslami psikolojideki çalışma alanlarının diğer dini bilimlerle ilişkilerini ifade eder | |||||||||
| 5 | İslam dünyasındaki dini yaşayışı tasvir eder | |||||||||
| 6 | İslam dünyasında gençlik ve din ilişkilerini sentezler | |||||||||
| 7 | İslami kaynaklarda şahsiyet ve din konusunu değerlendirir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||