| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlıda Mantık Çalışmaları | FDM 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜSEYİN AYDOĞAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Osmanlı dönemi mantıkçılarını ve mantık çalışmalarını öğrenmek |
| Dersin İçeriği | Urmevi, Semerkandi, Taftazani, Molla Fenari, Cürcani, Abdurrahim Şirvani, Yanyalı Mukammed Esad, Gelenbevi, Ahmet Cevdet Paşa, Ali Sedad, İsmail Hakkı İzmirli, Salih Zeki |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı mantık düşünürlerini karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | Osmanlında yapılmış mantık çalışmalarını özetler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Osmanlıda yapılan mantık çalışmalarının özgünlüğünü tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Yazılmış mantık çalışmalarını tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Osmanlı mantık çalışmaları ile Grek mantık çalışmalarını karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Osmanlı mantık çalışmalarının mantık tarihine katkılarını örneklendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Urmevi, | |
| 2 | Semerkandi | |
| 3 | Taftazani, | |
| 4 | Molla Fenari | |
| 5 | Cürcani | |
| 6 | Abdurrahim Şirvani | |
| 7 | Yanyalı Mukammed Esad | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Önerme Çeşitleri | |
| 10 | Akıl Yürütme | |
| 11 | Tümdengelim | |
| 12 | Tümdengelim | |
| 13 | Tümevarım | |
| 14 | Analoji |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ali Sedad, Mizanul-Ukul fil-Mantık, İst. 1303. |
| Ders Kaynakları | 2] Ali Rıza Ardahani, Miyarul-Munazara, İstanbul 1307. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. | X | |||||
| 3 | Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. | X | |||||
| 4 | Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
| 6 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| 9 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı mantık düşünürlerini karşılaştırır | |||||||||
| 2 | Osmanlında yapılmış mantık çalışmalarını özetler | |||||||||
| 3 | Osmanlıda yapılan mantık çalışmalarının özgünlüğünü tartışır | |||||||||
| 4 | Yazılmış mantık çalışmalarını tartışır | |||||||||
| 5 | Osmanlı mantık çalışmaları ile Grek mantık çalışmalarını karşılaştırır | |||||||||
| 6 | Osmanlı mantık çalışmalarının mantık tarihine katkılarını örneklendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 153 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||