| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Altay Dilleri Teorisi | TED 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZİKRİ TURAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Çiğdem TOPÇU |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Altay dil ailesinin mensubu dilleri mukayeseli olarak tanıtmak. |
| Dersin İçeriği | Altay dil ailesinin, öteki dil ailelerinden ayrıldıkları hususların öğretilmesi, Altay dil ailesinin üyelerinin bu dil ailesi içindeki yeri, mahiyeti ve dil bilgisi özellikleriyle incelenmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Altay dilleri teorisinin ne olduğunu, konusunu ve önemini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Altay dili ailesine mensup dillerin sahip olduğu gramer özelliklerini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 3 | Altay dili ailesinin üyesi olan dillerin sahip olduğu söz varlığını örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
| 4 | Altay dillerini birbiriyle karşılaştırır aralarındaki farkları ayırt eder, benzeyen yönlerini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 5 | Altay dili ailesi üyesi olan dilleri çeşitli gramer özellikleri bakımından düzenler. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
| 6 | Dil aileleri teorileri ve bu teorilerin mahiyeti hakkında hüküm verir, tahminde bulunur. | Anlatım, Tartışma, Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Altay dili teorisinin temelleri, kaynakları | Altay dil teorisi hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 2 | Altay dili teorisi nedir? | Altay dili teorisinin içeriği hakkında bilgi sahibi olmak. |
| 3 | Altay dili teorisinin esasları | Altay dili teorisinin içeriği hakkında bili sahibi olmak. |
| 4 | Altay dillerinin konuşulduğu coğrafya | Altay dil ailesinin yer yüzünde kapladığı alan hakkında bilgi edinmiş olmak. |
| 5 | Altay dilinin üyeleri: Türk dili, Moğolca, Japonca, Korece, Mançuca, Tunguzca | Altay dilleri hakkında istatiksel bilgilere sahip olmak. |
| 6 | Altay dil teorisinin ortaya çıkışı | Altay dil ailesi konusunda adı geçen araştırmacılar hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 7 | Altay dilleri: Türk dili, Moğolca, Japonca, Korece, Mançuca, Tunguzca | Altay dilleri hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 8 | Altay dillerinin en eski kaynakları | Altay dilleri hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 9 | ARA SINAV | Genel konu tekrarı yapmış olmak. |
| 10 | Altay dilleri arasında ses denklikleri: #h, #y | Ses bilgisi konusunda tekrar yapmış olmak. |
| 11 | Altay dilleri arasında ses denklikleri: r/, ş/ | Verilen ses denkliklerine ilişkin malzeme toplamış olmak. |
| 12 | Altay dilleri arasında ses denklikleri: l/, z/ | Verilen ses denkliklerine ilişkin malzeme toplamış olmak. |
| 13 | Altay dilleri arasında ses denklikleri: d/ | Verilen ses denkliklerine ilişkin malzeme toplamış olmak. |
| 14 | Altay dillerinin ekleşme bilgisi ve söz dizimi özellikleri | Ekleşme bilgisi konusunda tekrar yapmış olmak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | TUNA, Osman Nedim; Altay Dilleri Teorisi, TDK, 1980 |
| Ders Kaynakları | Demir-Emine Yılmaz, Ural-Altay Dilleri ve Altay Dilleri Teorisi, Türkler, c. I, 394-402, Yeni Türkiye yay., Ankara 2002. ERCİLASUN, Ahmet Bican;, “Büyük Aile Teorileri İçinde Türkenin Yeri”, Makaleler, Dil-Destan-Tarih-Edebiyat (Yayına Hazırlayan: Ekrem Arıkoğlu), Akçağ, 2007, Ankara, s. 62-69. ARIKOĞLU, Ekrem, Greenberg’in Avrasyatik Dil Teorisi ve Türkçe, Dil Araştırmaları, Sayı: 1, 2007, s. l09-114. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Altay dilleri teorisinin ne olduğunu, konusunu ve önemini anlatır. | |||||||||
| 2 | Altay dili ailesine mensup dillerin sahip olduğu gramer özelliklerini belirler. | |||||||||
| 3 | Altay dili ailesinin üyesi olan dillerin sahip olduğu söz varlığını örnekler. | |||||||||
| 4 | Altay dillerini birbiriyle karşılaştırır aralarındaki farkları ayırt eder, benzeyen yönlerini ifade eder. | |||||||||
| 5 | Altay dili ailesi üyesi olan dilleri çeşitli gramer özellikleri bakımından düzenler. | |||||||||
| 6 | Dil aileleri teorileri ve bu teorilerin mahiyeti hakkında hüküm verir, tahminde bulunur. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 6 | 6 |
| Final | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||