| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji (Tsm) III | TMB 201 | 3 | 4 + 2 | 5 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Prof. HATİCE SELEN TEKİN | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Murat DİLBER  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim | 
| Dersin Amacı | Türk Müziği Makam Bilgisinde Şed (Aktarılmış) makamların öğrenilmesi.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Şed (aktarılmış) makamlar ve 10 zamanlı usuller  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Şed (aktarma, transpoze) kavramları üzerine bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, | |
| 2 | Türk Müziğinde Şed (aktarma) makamların sınıflandırılması bilgilerini kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Çargah Makamı ve Şedlerini öğrenir, uygulamalar yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 4 | Acemaşiran ve Mahur Makamlarında etütleri sesli solfej yapabilir, etüt düzenleyebilir. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Acemaşiran ve Mahur Makamlarında örnek eserleri analiz yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 6 | Buselik Makamı ve şedlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 7 | Nihavend, Sultaniyegah, Ruhnüvaz Makamlarında bilgiler kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Şed (Aktarma- Transpoze) Üzerine Kavramsal İnceleme | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri İsmail Hakkı ÖZKAN | 
| 2 | Şed (aktarım) makamların sınıflandırılması. | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri İsmail Hakkı ÖZKAN | 
| 3 | Çargah Makamı ve şedlerinin incelenmesi 9 zamanlıya kadar olan usullerin tekrarı | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri İsmail Hakkı ÖZKAN | 
| 4 | Acemaşiran Makamı ve 9 zamanlı usuller | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri İsmail Hakkı ÖZKAN | 
| 5 | Acemaşiran Makamında örnek eserler ve etüt düzenleme | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri İsmail Hakkı ÖZKAN | 
| 6 | Mahur Makamı ve 10 zamanlı usuller | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri İsmail Hakkı ÖZKAN | 
| 7 | Mahur Makamında Örnek Eserler solfej uygulamaları / Aksak semai usulü | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri İsmail Hakkı ÖZKAN | 
| 8 | Buselik Makamının Şedleri / usullerde genel tekrar | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri İsmail Hakkı ÖZKAN | 
| 9 | Nihavend Makamı ve 10 zamanlı usuller | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri İsmail Hakkı ÖZKAN | 
| 10 | Sultaniyegah makamı / 10 zamanlı lenk fahte usulü | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri İsmail Hakkı ÖZKAN | 
| 11 | Ruhnüvaz Makamının İncelenmesi, Lenk fahte usulünde uygulamalar | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri İsmail Hakkı ÖZKAN | 
| 12 | Genel tekrar | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri İsmail Hakkı ÖZKAN | 
| 13 | Genel Tekrar | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri İsmail Hakkı ÖZKAN | 
| 14 | Genel Tekrar | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri İsmail Hakkı ÖZKAN | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006  | 
                                
| Ders Kaynakları | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
| 3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
| 4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
| 5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | X | |||||
| 6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
| 7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
| 8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | X | |||||
| 9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | X | |||||
| 10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | ||||||
| 11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
| 12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Şed (aktarma, transpoze) kavramları üzerine bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
| 2 | Türk Müziğinde Şed (aktarma) makamların sınıflandırılması bilgilerini kazanır. | ||||||||||||
| 3 | Çargah Makamı ve Şedlerini öğrenir, uygulamalar yapar. | ||||||||||||
| 4 | Acemaşiran ve Mahur Makamlarında etütleri sesli solfej yapabilir, etüt düzenleyebilir. | ||||||||||||
| 5 | Acemaşiran ve Mahur Makamlarında örnek eserleri analiz yapar. | ||||||||||||
| 6 | Buselik Makamı ve şedlerini kavrar. | ||||||||||||
| 7 | Nihavend, Sultaniyegah, Ruhnüvaz Makamlarında bilgiler kazanır. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 80 | 
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Final | 50 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 1 | 1 | 
| Final | 1 | 1 | 1 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||