Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiyenin Politik Ekonomisi | IEF 441 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ABDULLAH ÖZÇELİK |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. ABDULLAH ÖZÇELİK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türkiye'nin politik ekonomisini anlamak ve analiz etmek, öğrencilerin Türkiye'deki ekonomik ve politik dinamikleri tarihi, kuramsal ve güncel perspektiflerden değerlendirebilme becerilerini kazandırmak. Ders, Türkiye'nin ekonomik gelişimi, devlet-özel sektör ilişkileri, küresel ekonomik sistemle entegrasyonu ve bölgesel siyaset üzerindeki etkilerini kapsamlı bir şekilde ele almayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders, Türkiye'nin politik ekonomisinin tarihsel gelişimi ile başlar ve Osmanlı İmparatorluğu'ndan Cumhuriyet’e geçiş sürecindeki ekonomik reformları inceler. 1950'lerden itibaren sanayileşme ve liberal ekonomi politikalarının Türkiye üzerindeki etkileri, 1980 sonrası neoliberal dönüşüm ve küresel entegrasyon süreçleri derinlemesine ele alınır. Ayrıca, Türkiye'nin günümüzde karşılaştığı ekonomik sorunlar, sürdürülebilir kalkınma hedefleri ve uluslararası ticaret ilişkileri analiz edilir. Ders, Türkiye’deki ekonomik krizler, gelir dağılımı eşitsizlikleri ve bölgesel kalkınma politikalarına da odaklanır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türkiye’nin ekonomik ve politik sistemlerinin temel dinamiklerini tarihsel ve güncel olaylar çerçevesinde açıklar. | Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Türkiye’nin küresel ekonomik sistemle ilişkisini ve bölgesel siyasi rolünü değerlendirir. | Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
3 | Ekonomik gelişme, sosyal politikalar ve devlet-özel sektör ilişkileri bağlamında Türkiye'nin kalkınma süreçlerini karşılaştırmalı bir perspektifle inceler. | Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
4 | Türkiye'nin karşılaştığı ekonomik krizler, çözüm politikaları ve bu politikaların toplumsal etkileri üzerine kritik bir analiz yapar. | Tartışma, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 19. Yüzyıl ve Küresel Kapitalizmin Politik Ekonomisi | |
2 | Küreselleşme Çağında Dünya Ekonomisine Açılış | |
3 | Osmanlı İmparatorluğunda Reform Siyasetinin Politik Ekonomisi | |
4 | Meşrutiyet Liberalizmi ve Milli İktisat | |
5 | Erken Cumhuriyet Dönemi İktisat Kongreleri ve Planlı Sanayileşme (1923-1938) | |
6 | Milli Şef Dönemi’nin Politik Ekonomisi | |
7 | İkinci Dünya Savaşı’ndan Sonra Yeni Uluslararası Düzen ve Çok Partili Siyasal Hayat | |
8 | 1950-1960 Demokrat Parti Dönemi ve Ekonomik Liberalizasyon | |
9 | 1960 Askeri Müdahalesi ve Planlı Kalkınma Dönemi | |
10 | 1970'ler: Ekonomik Krizler ve Siyasi İstikrarsızlık | |
11 | 1980 Askeri Darbesi ve Neoliberal Reformlar: Özal ve ANAP Dönemi (1983-1993) | |
12 | Yeni Siyasal İstikrarsızlıklar ve Kriz (1993-2003) | |
13 | 2001 Ekonomik Krizi ve Yapısal Reformlar | |
14 | AK Parti Dönemi: Ekonomik Büyüme ve Politik Dönüşüm (2002-2010) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İslam İktisadı ve Finans alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, makaleler ve araştırmalarla desteklenen ileri düzeyde kurumsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | ||||||
2 | Konvansiyonel İktisat ve Finans disiplinlerine dair teorilere hâkim olup karşılaştırmalı analiz yapma. | ||||||
3 | Ekonomik aktörlerin karşılaştıkları problemleri kritik ederek İslam İktisadı ve Finans temelinde çözümler üretebilme. | X | |||||
4 | Uygulamaya yönelik edindiği bilgileri iş hayatında kullanabilme. | X | |||||
5 | Alana dair öğrendikleri ile çalıştığı kuruma yeni bir vizyon sunarak verimli ve etkin stratejiler geliştirebilme. | X | |||||
6 | Ekonomik verileri toplama, düzenleme ve analiz etmede gereken istatistik ve ekonometrik yöntemleri bilme ve bilgisayar programlarını kullanabilme. | X | |||||
7 | Öğrenilen cebirsel ve istatistik yöntemleriyle kamu ve iş dünyasının karşılaştığı sorunları çözme yeteneğine sahip olma. | ||||||
8 | İslam İktisat Teorisi, İslam İktisat Tarihi, İslam İktisat Düşüncesi, Muamelat Fıkhı, Katılım Bankacılığı, Katılım Sigortacılığı ve İslami Sermaye Piyasaları gibi İslam İktisadı ve Finansın seçmiş olduğu alt dallarında uzmanlaşma hedefine sahip olma. | ||||||
9 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk ve muhasebe bilgisine sahip olma. | X | |||||
10 | Türkçe’nin yanı sıra en az bir yabancı dilde daha (tercihen Arapça veya İngilizce) yüksek iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
11 | Yapacağı çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve mesleki ahlâk kurallarının bilincinde olma. | ||||||
12 | Yerel ve uluslararası platformlarda İslam İktisadı ve Finans alanına dair bilgi aktarımlarında bulunma. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türkiye’nin ekonomik ve politik sistemlerinin temel dinamiklerini tarihsel ve güncel olaylar çerçevesinde açıklar. | 5 | 5 | ||||||||||
2 | Türkiye’nin küresel ekonomik sistemle ilişkisini ve bölgesel siyasi rolünü değerlendirir. | 5 | |||||||||||
3 | Ekonomik gelişme, sosyal politikalar ve devlet-özel sektör ilişkileri bağlamında Türkiye'nin kalkınma süreçlerini karşılaştırmalı bir perspektifle inceler. | 5 | |||||||||||
4 | Türkiye'nin karşılaştığı ekonomik krizler, çözüm politikaları ve bu politikaların toplumsal etkileri üzerine kritik bir analiz yapar. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 7 | 7 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |